Depeche Mode
Kent
Superfamily

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Danske superhelter

Suksessrike dansker bør endelig få oppmerksomhet også her til lands.

Det er litt merkelig at vi i nærmest i alle tider har forelsket oss i artister fra "Søta Bror" og artister/band fra nabofolket har florert på nasjonens salgslister. Samtidig har våre kære naboer lenger sør ofte blitt glemt. Vel, vi har jo noen "venner" som Kim Larsen, Gasolin, Hanne Boel, Olsen Brothers. Holdt på å glemme Mew. (Og Efterklang. Red.) Men i det store og det hele er dessverre mange danske godbiter blitt glemt av både kjøperne, radiostasjonene og ikke minst også oss skribenter.

Da er det vel på tide å rette øynene mot Danmarks store rockehelter Nephew. Bandet ble etablert i 1996, har tre tidligere utgivelser å se tilbake på, samt et flott livealbum. Århusgjengen har vunnet priser i Nordic Music Awards (i 2004 som årets nye danske artist), Danish Music Awards (i 2005 som beste danske band, beste musikkvideo, beste album + mer), samt en rekke andre priser. Ikke nok med en rekke priser så har også salgstallene vært akseptable, og årets album Denmark/Danmark har allerede solgt til platina på flatlandet. Hvordan det lar seg gjøre at en såpass merittert band ikke dukker opp på våre salgslister her hjemme finnes det vel egentlig ikke noe godt svar på.

Forrige studioalbum (Interkom Kom Mind fra 2006) var en mektig utgivelse med flotte låter og arrangementer. Nephew anno 2009 har som Depeche Mode - en ikke ukjent referanse - satset mye på tangenter. Åpningen D.T.A.P er synthbasert, treffende, og ørene blir velsmurte fra første sekund. Som på alle de andre albumene synges det på dansk og engelsk om hverandre. Selve engelskuttalen til vokalist og låtskriver Simon Kvamm er typisk, si danskengelsk, men det passer bandet og det vil være merkelig etter å ha fulgt dem gjennom hele diskografien om han skulle synge perfekt engelsk. Neste spor er første singelkuttet 007 Is Also Gonna Die som fortsetter i samme ånd som åpningen og refrenget er som å høre et fengende Rammstein.

I motsetning til svenske Kent, som nærmest har stått på stedet hvil etter andrealbumet, så utfordrer Nephew lytterne i større grad. Og spesielt ved årets utgivelse stilles det større krav til lytteren enn tidligere. Produksjonen og lydene er strammere, og spesielt gitarbruken Kristian Riis har i tillegg til de vanlige gitarmurene, som ofte benyttes i refrengene, også blitt klemt i versene som små riffbaserte innhopp. Riffene er så absolutt på rett plass og de svømmer i samme bane som synthen og dens riff.

Tekstene er delvis hardtslående, som i åpningen D.T.A.P (forkortelse for Dediceres Træt Af Pis), der første vers lyder: "Du stemmer på rød, men betaler sort. Du siger tolerance er en dyd, men din egen lunte er kort, og jeg er decideret træt af pis". Det er en våken og observerende herremann vi møter med tektstene til Simon Kvamm. For å sette litt ekstra farge på det hele ble albumet gitt ut på Danmarks nasjonaldag og coveret er en slags kopi av landets eget riksvåpen.

Hele plata er til dels mørk og dyster, og popmelankolien er falt noe bort. Det høres ikke så ulikt Depeche Mode sine album på slutten av 80-tallet (Black Celebration etc.). På grunn av at flere låter blir noe anonyme når ikke årets utgave av Nephew opp til Interkom Kom Mind (2006), som er en totalt gjennomført og nydelig skive som herved anbefales til alle. Våre danske venner har utviklet seg ved å ta ett steg siden og ett tilbake. Danmark/Denmark er uansett et flott album som passer til alle norske Superfamily-fans, og fortjener nå endelig vår oppmerksomhet.