Kom heim
Eg trudde mine dagar
Kveldssalme

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stemningsfull formidling av en betydelig dikters verk

Undertegnede er av den mening at Edvard Hoem er en langt større forfatter enn han gis æren for.

Edvard Hoems vakre ferjemetafor, at våre liv er som reiser mellom fergesteder i buktende vestlandsfjorder, hvor møte og avskjed er posteringer i livets regnskap, er et av de slitesterke litterære billeder vi har med oss fra 70-tallet.

Henning Sommerro synger Hoems dikt med samme tittel som romanen Kjærleikens ferjereiser som andre spor på denne plata, som i sin helhet er viet tonesettinger av Hoemtekster fra de siste 25 år. Sound og arrangementer er pur Sommerro, vi er inne i det velkjente musikalske landskapet fra første låt. Sommerro er tydeligvis ikke ute etter noe nyskapende eller eksperimentelt, men hvorfor skulle han vel det? Dette fungerer utmerket, og det gjenkjennelige i musikken gjør at vi også kan fokusere på tekstene og gi dem den oppmerksomhet de fortjener.

Hoem er en dikter som spiller på mange strenger, og har bak seg et omfattende og rikt forfatterskap. Romaner, skuespill, biografi, Shakespeare-gjendiktninger, politiske pamfletter. For tiden skriver han blant annet på en ny Bjørnson-biografi. Undertegnede er av den mening at Edvard Hoem er en langt større forfatter enn han gis æren for. At han må finne seg i å stå i skyggen for Dag Solstad og Jan Kjærstad er noe forbannet sludder som Akersgata og kulturparnassets portvoktere får ta "æren" for. At de snakkende klasser, bestående av samlebåndsreproduserte, selvbestaltede kulturradikalere, har vanskelig for å svelge Hoems "kristne vending" bort fra ml-leirens ideologiske tvangstrøye, gjør vel fyren enda vanskeligere å goutere. Nå er det jo i tillegg blitt stuerent å denge løs på nynorsk-brukere også fra de opplyste stuers forlengede offentlige talerstoler, så hva kan vel Hoem vente seg annet enn gradvis marginalisering i offentligheten.

Det er derfor flott at vi med Sommerros plate blir minnet om hvilken fin lyriker Hoem også er. Hans vakkert vemodige hverdagslyrikk er ispedd både en vestlig-sekulær metafysisk dimensjon og en kristen grunntanke som omdanner den konkrete hverdagspoesien til universelle tankefigurer. Spor 4, Han skapte deg i dag, er et fint eksempel på dette. Sullabullyam gir også eksempler på Hoems kvaliteter som naturpoet. Spor 8, Fang sommarens ange i natt, er nærmest klassisk i snittet, et naturmystisk sommernattsdikt formulert av et subjekt på spranget ut i livet, men også med perspektiver mot livets høst.

Henning Sommerros framføring er som vanlig preget av klarhet, markert diksjon og et dannet sidemål. Noen av sangene er kanskje vel pompøst arrangert, og det er noe med skarpheten i lyden som gjør enkelte instrumenter vel "crispy" og dominerende. Sommerro har sitt eget uttrykk, velkjent og velprøvd, det ruller og går. Vi får også høre dikteren selv lese deler av egen tekst.

Sullabullyam er stemningsfull og et godt instrument for formidling av en betydelig dikters verk. At produksjonen tynges av et litt overprodusert og irriterende Kirkelig Kulturverksted-sound får vi nå heller leve med.