Swan Lake
Sunset Rubdown

Face Control - Handsome Furs (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Pelskledd rock - uten skarpe klør

Vakker pelsduo i kjølevannet av Wolf Parade.

Tospannet Handsome Furs holder hus i Montreal, og består av Alexei Perry og hennes forlovede, Dan Boeckner. Et par bjeller ringer kanskje til dette navnet, og for mange vil han nok være kjent som frontfigur i Wolf Parade. Deres Apologies to Queen Mary (2005), også den utgitt på SubPop, var en umiddelbar indiepop-vinner, og bidro til ytterligere å sette fokus på Canada som "the it-place" for et par år siden. Med sin snertne blanding av Pixies møter Shins, og låter som You Are a Runner and I Am My Father's Son, var Wolf Parade et friskt pust, og vel så det, i en periode.

Nå har Boeckner alså skiftet ham, slik Spencer Krug har gjort med Sunset Rubdown, og slått seg sammen med sin utkårede, uvisst om det får videre betydning for "hovedbandet". Det håper jeg ikke, for visst er Plague Park en fin debut, men uten å dele helt den samme energien og vinnende stilen til ulveparaden. Poenget med Furs var da visstnok også å fokusere mer på et sparsommelig og repeterende sound. Dette kommer til uttrykk i den nokså beskjedne instrumentdrakten her; trommemaskin og gitar dominerer, sammen med Boeckners stemme. Den er til gjengjeld like rastløs og flakkende som før, der den beveger seg mellom Bowie og Brock (Modest Mouse), med et visst anslag av Bryan Ferrys eleganse - hør for eksempel det flotte refrenget i ellers litt dvaske Snakes on the Ladder.

Ok, så er ikke dette en indie-klassiker ut av en annen verden, men Boeckner/Perry har skrudd sammen noen helt ålreite låter. De to første sporene lover nok litt mer enn hva platen helt klarer å bære i løpet av 36 minutter. What We Had og Hearts of Iron har til gjengjeld den mørke undertonen og det sugende drivet som var så innbydende med Wolf Parade. Flere av låtene er for øvrig like velskrevet, men jeg synes den spinkle fremføringen ikke er tjenelig, og ville nok helst hørt materialet uten trommemaskin, casio og elektroniske beats - og heller med fullt band. Det er noe med 80-talls soundet her som i hvert fall ikke jeg er helt komfortabel med. Can Not Get Started, for eksempel, er en låt med stort potensial, men som mest renner ut med noe uforløst hengende etter seg. Da vil jeg heller styre oppmerksomheten over mot lange Dumb Animals, som fra Arcade Fire-aktig storslagenhet langsomt svinner hen i Radioheads støyvirvler, for å gjøre det enkelt både for meg selv og dere. Det akustiske siste-sporet er også feiende flott, litt Moneybrother-ish, og med det avrundes platen på mer enn hederlig vis.

Handsome Furs reklamerer på sin Myspace-side at de i den senere tid har åpnet for blant andre Islaja og Paavoharju på konsertfronten, og de takkes til og med på finsk i coveret. Venner av Finland, altså, og vår duo deler kanskje noe av den samme hjemme-hos følelsen, selv om de aldri faller for fristelsen å løse opp i de etablerte indierock-strukturene de legger opp til. Og det er vel egentlig like greit.