Preachers - The Unreleased Works 1969- 1980

Svein Finnerud Trio

CD (2007) - Plastic Strip

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Friskt og gammelt

Opplev inkarnasjonen av den skandinaviske avantgarde-ånden.

Svein Finnerud Trio har etterhvert blitt smått legendariske i jazzmiljøet her hjemme. De var avantgarde-musikernes spydspiss i Norge på sent 60 og tidlig 70-tall. De gjorde flere sagnomsuste konserter på blant annet Henie Onstad kunstsenter, hvor performance og spontane stunts bidro til å bygge gruppas image som en vilt eksperimenterende gruppe, både musikalsk og rammen rundt.

De kunne klatre oppå hverandre for å etterligne monolitten, fordi de "ville vise hvordan man klatra mot toppen i søken etter... evighetens evige svar!"

Pianisten Svein Finnerud, bassist Bjørnar Andresen og trommis Espen Rud levde og døde for musikken, selv om Rud fortsatt lever. Derfor ble bandet lite produktivt utover 70-tallet og gikk etterhvert i oppløsning. De ga ut platene Svein Finnerud Trio i 1968 og Plastic Sun i 1970, Multimal med resitasjon av Trond Botnen og saksofon-spill av Calle Neumann kom i 1971. Platen Thoughts ble spilt inn i 1974 men utgitt i 1985 og i 1993 kom gjenforeningsplaten Travel Pillow.

Preachers - the unreleased works 1969 -1980 er som tittelen sier uutgitt materiale. Dette materiale har ligget i NRKs arkiver og støvet ned helt til Lars Mørch Finborud fikk gitt det ut på sitt nystartede Plastic Strip Records, som skal gi ut mer bortgjemt musikk fra NRKs arkiver. Uutgitt materiale-utgivelser framstår ofte som plateselskapets siste desperate forsøk på å skvise mer penger ut av en døende artist, og som stort sett er interessant for komplettister eller notoriske fans. I dette tilfellet framstår det annerledes, fordi Finnerud Trios musikalske produskjon er enormt mye større enn det som er representert på de få platene de fikk utgitt. De var så langt unna å tenke på plateproduksjon, marked og utgivelser i sin kunstverden.

Preachers er en CD spekket med godbiter. Den spenner fra Paul Bley-inspirerte låter som Olga, til Bitches Brew-lignende fri-improviserte saker. Men "beatet" kom disse gutta aldri utenom og flere låter blant annet Andresens Plastic Sun som er basert på et småfunky bassriff som repeteres i 13 minutter mer eller mindre uforandret og det funker for Andresen og Rud har et urokkelig beat. Låta er ekstremt psykedelisk og meditativ og bringer assosiasjoner til 68-ernes tankegods og eksperimentering med narkotika.

Opptaket av den låten er fra en fjernsynsending som ble vist på NRK i 1970, hvor flere ukjente perkusjonister sto skjult bak sceneteppet og spilte med under konserten. Finnerud Trio var veldig bevisste på alle aspektene av en konsert, og konsertene ble ofte kalt musikalsk teater. Den visuelle siden av en konsert tilføyer en ekstra dimensjon som trioen utnyttet det til fulle. Naken-opptredener, scenesminke som går Turboneger en høy gang, performance og alle tenkelige og utenkelige innfall og stunts. Dette kan ikke gjenskapes på CD, men hvis disse fjernsynsopptakene fra Centralthateret fra 1970 finnes burde også de gjøres tilgjengelig så man kunne få oppleve det visuelle aspektet av Finnerud Trio.

Låta Ansjosen med Terje Rypdal er en rocka frilåt, der hippiedunsten ligger tjukk og god. Den låta er i samme gata som Min Bul, samarbeidet mellom Rypdal, Andresen og Rud. Rypdal er i et ekspressivt energisk hjørne, fjernt fra de klangene som skapte ham et internasjonalt navn. Mens låta Haiku-dikt er basert rundt resitasjon av Haiku-dikt bidrar Finnerud selv med spontan resitasjon om Ansjosen på låta med samme navn. Opptaket av haiku-dikt er fra 1980, en periode med minimal musikalsk produktivitet for bandmedlemmene. Samspillet på denne låta er ikke like kreativt og inspirert som tidligere. På tross av fine initiativ fra Finnerud og Christensen sliter Andresen med å finne seg til rette.

Preachers - The Unreleased Works er en utrolig viktig utgivelse, som kan og bør gi mer velfortjent oppmerksomhet til disse pionerene innen norsk jazz som på mange måter var forut for sin tid. Nå kan de være til inspirasjon og refleksjon til alle de unge som på et eller annet vis følger i Finnerud Trios fotspor.