Broken Social Scene
The Black Heart Procession
Built to Spill

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ikke akkurat infernalsk

Catchy indierock med kvalitetsvokal fra brodernasjonen.

Hell On Wheels er et navn man ikke tar tilfeldig. Det knytter seg simpelthen en haug med forventninger til musikkstil når man velger et slikt navn. Hvilke forventninger man stiller med er selvsagt individuelt, men jeg forventet for min del nokså heavy rock'n'roll jeg kunne benytte som musikalsk bakteppe for flatfyll eller kappkjøring med lokale helter på Sotra.

Den gang ei. Hell On Wheels spiller mer eller mindre streit indierock. I så måte er navnevalget mer enn pussig, men det får så være. Musikk er mer enn navn. Men musikk handler også om ordene man setter til melodien, og i så måte er trioen i Hell On Wheels representanter for en nokså misantropisk, depressiv livsanskuelse.

Det begynner med et lite glimt i øyet, og ikke så rent lite fengende driv, i åpningssporet She Was a Milkmaid and I Was a Gentleman. En groovy (et passende ord her på siden!) låt som lover godt for det følgende. Haloes are Holes Made of Space følger fint opp, og tegner et dystert bilde av folks generelle evne til å oppføre seg bedritent, men gjør det på en fin måte gjennom et tøft riff som følges opp med en halvdesperat vokal som viser litt av vokalist Rickard Lindgrens riktig så solide register. Etter dette blir det gradvis mer poppa og lettbent, men tematikken spinner stadig rundt feilsteg og pessimisme, gjennom verselinjer som "Another year... another notably wrong priority/We took friendship over business, now we pay dearly" fra Our Sweetness Had Become a Problem, en sang hvor vokalen kan bli nesten Sondre Lerche-esque til tider, og teksten beretter om hvor surt det kan være å oppføre seg som en hyggelig fyr.

Det er i det hele tatt vokalprestasjonene man biter seg merke i når man hører på Hell On Wheels; en dynamisk, variert og god vokalprestasjon redder platen fra å drukne i indierockens grå masse. Instrumenteringen er jevnt over ganske standard, men introduserer tidvis originale elementer, som på platens kanskje sterkeste spor, den vakre Oh My God What Have I Done, en melodiøs og velspilt sang med et skikkelig stilig spanskinspirert gitartema i den skyggefulle bakgrunnen. Platen tar seg i det store og hele opp mot slutten, og lokomotivrytmen trommis Johan Riseng legger opp til i Whatever You Ask of Me fungerer som pulserende metronom for et av de mest happy sporene, som tar for seg kjærlighet og oppofring i et hektisk tempo. Platens avslutning minner om åpningssporets vitalitet og energi, og antyder visse marxistiske holdninger til fremmedgjøringen ved arbeidet man må gjøre i samfunnet uten å vite hvilken plass man faktisk har.

Jevnt over er Oh My God What Have I Done? en god plate, men den mangler kanskje det lille særpreget som gjør at man merker seg en plate og vil høre den igjen og igjen. Hell On Wheels høres ut som de er på vei til å finne et eget uttrykk som skiller dem litt ut, noe som kan gjøre fortsettelsen verdt å følge med på.