cover

Trouble In Dreams

Destroyer

CD (2008) - Rough Trade / Merge / Indie

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Indierock / Kammerpop

Spor:
Blue Flower/Blue Flame
Dark Leaves From a Thread
State
Foam Hands
My Favourite Year
Shooting Rockets (From the Desk Of Night's Ape)
Introducing Angels
Rivers
Leopard of Honor
Plaza Trinidad
Libby's First Sunrise

Referanser:
David Bowie
Joy Division
Lou Reed
Sonic Youth
Pavement
Swan Lake
The New Pornographers
Hello, Blue Roses

Vis flere data

Se også:
Kaputt - Destroyer (2011)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Drømmetydningen

Trouble in Dreams er en åpen og upretensiøs drømmedagbok som tar sikte på å si noe om samfunnet rundt seg, mens forfatteren selv sover.

"There are more things in heaven and earth than are dreamt of in your philosophy" - William Shakespeare

En rød tråd i Sigmund Freud og hans etterfølgere i psykoanalysens verker er ideen om drømmen, og ønsket om å forstå den. Problemet er at selve drømmen er blant de menneskelige fornemmelser som er mest subjektivt ladet, og derav mest frustrerende å forstå for noen andre. Det er grunnen til at når den viderefortelles ofte blir både oppstykket og uinteressant. Selv jobbet Freud hele livet for å tette hullene mellom den ubevisste nattesøvnen og den bevisste tilstand hverdagen illuderer.

Daniel Bejars siste år har tydeligvis vært fylt med variert grad av REM-søvn. Men for hvert eneste bevisste øyeblikk i nattens mulm og mørke, har han grepet etter penn og papir og skrevet ned ord som kommer til overflaten. Hans siste album Trouble in Dreams er således en åpen og upretensiøs drømmedagbok som tar sikte på å si noe om samfunnet rundt seg, mens forfatteren selv sover.

For det har Bejar måtte tåle en del hard medfart av skribenter og lyttere som ikke forstår ham, men det er nok heller ikke poenget her. Allerede i åpningslåten Blue Flower/Blue Flame indikerer han distansen platen skal ha til et narrativ gjennom å si: "I'll tell you what I mean by that" - men han gjør aldri det, han bare fortsetter å rable ned komplett meningsløse setninger, i alle fall om du forsøker å sette de sammen til en helhet.

Musikalsk har Bejar gode ambisjoner å lydsette drømmene sine med. Som aktiv deltaker i både Swan Lake og The New Pornographers er Bejar en bevandret mann i musikklandskapet og han har mange gode venner som tar seg til å høre og spille ut tankene sine. Blant annet har Fisher Rose fra The New Pornographers en sentral rolle her, og spiller nesten flere instrumenter enn Bejar, samtidig som hun hviler i bakgrunnen med en sjelsettende vokal.

På platens to beste og lengste spor: My Favorite Year og Shooting Rockets (From the desk of a night's Ape) er Bejar fullstendig tapt i verdensrommet. Han står og stirrer mot de samme stjernene som David Bowies Major Tom en gang gjorde, og gitarene skurrer vakkert akkompagnert av noen blødende trommer. Platen høres ut som den kunne blitt laget på 80-tallet, blitt sendt til fremtiden for en 2008 remastering og katapultert tilbake. Det gjør at den ikke er vanskelig å elske for fans av både Sonic Youth og Stephen Malkmus. Og er kledd i den samme art-rock outfiten som de ovennevnte, med klare nikk i syretekstene til Lou Reed og Jim Morrison.

Så gjenstår spørsmålet. Hva er underholdningsverdien for andre enn nettopp låtskriveren (og har egentlig noen plater det i det hele tatt)? Musikalsk er Bejar og sine medsammensvorne skolerte melodibyggere, som retrospektivt henter opp tidligere elementer i sin melodikonstruksjon ettersom tekstene glider ut i et stadig mer paranoid univers. Her er hjerter begravd for å røskes opp med roten, alkoholen et middel for ytterligere forvirrende drømmer og verden er en planet fylt med aper. Dette er en kosmologisk pop-anskuelse som vil vekke store og uforståelige følelser for dedikerte lyttere. Jeg vil derfor hevde at det er store muligheter til å føle seg hjemme på nattbordet til Bejar.

Ingen har til dags dato klart å komme med noen klar definisjon på hva drømmene betyr. Slik sett kan de være roten til enhver nevrose eller medisinen til en og annen hverdagsblemme. Drømmen forblir et mysterium, et manus uten handlingsutvikling, en film uten noen slutt.

Kanskje det er det Daniel Bejar mener med Trouble in dreams? Kanskje, men bare kanskje.

comments powered by Disqus

 



Biffsnadder
2008-04-04Første gang

Tror det første gangen noen kaller Bejar for upretensiøs...

Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo