Motorpsycho
Popium

Seven Days in the Sun - Askil Holm (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Soundtrack of summer

Dagens Værmelding: det ventes sol over hele landet. Sol, sol og atter sol!

Askil Holm er mannen musikk-Norge åpnet øynene for etter glimrende kritikker for sin innsats på by:Larm 2002. Femmerne og sekserne satt løst hos norske musikkskribenter som var tilstede på konserten hans under bransjetreffet by:Larm i fjor. I kjølvannet av denne øredøvende positive tilbakemeldingen kom EPen Seven Days In The Sun. Også denne fikk særdeles gode kritikker i pressen, noe som var helt fortjent etter min mening.

Askil er en av disse "multikunstnerne" som skal ha en finger med i spillet i alt som foregår rundt musikken hans. Han skriver egne tekster, musikk og han produserer skivene sin selv. Det er dermed overveiende sannsynlig at Askil Holm serverer oss akkurat det lydbildet han måtte ønske på sin fullengdedebut Daydream Reciever. Albumet ble gitt ut mot slutten av mars måned, akkurat i det snøen så smått begynner å smelte, sola begynner å varme, og små grønne gressflekker dukker opp hist og her. Dette viser seg, enten det var bevisst eller ei, å være en liten taktisk triumf av unge Herr Holm. For en timing! Det artige er nemlig at plata hans er smekkfull av glad sommerpop som i sterk grad appellerer til meg og mitt sinnelag. Dette er pur gladpop pakket inn i et rocka sound som kan minne litt om en annen norsk platedebutant i år, nemlig bergensbandet Tennis.

Et lite knippe av låtene, som for eksempel Seven Days In The Sun, Moonlanding og The Boy With The Boomerang har vi blitt introdusert for før i form av den tidligere nevnte EPen Seven Days In The Sun. Allerede da overbeviste Holm meg om at han er en fabelaktig singer/songwriter. Denne plata er på mange måter lik EP-utgivelsen hans - musikken er fremdeles temposterk, glad og meget tilfredsstillende. Det dreier seg rett og slett om god rock'n'roll, uten store stunts i Jackass-klassen, men like fullt er den - i likhet med Seven Days In The Sun - meget underholdende i sin enkle fremtoning.

Instrumenteringen er stort sett ganske tradisjonell, det vil si gitar, trommer og bass. Askil har imidlertid fått hjelp av blant andre Lars Horntveth fra Jaga Jazzist (disse Jazzistene er jo med på alt!) som gjør en fabelaktig jobb med å traktere diverse blåseinstrumenter og dermed tilfører materialet litt variasjon og nyanser. Blandingen av keyboards og blåsere gjør at plata får et luftig sound, en slags herlig positivt ladet stemning som løfter den tvers gjennom taket og opp i den blå himmelen og den deilige vårsola. Ikke rart at folk blir våryre i disse dager.

Daydream Reciever er strukket ut over tre kvarter og 12 låter. Helt fint. Ikke for lang og ikke for kort. Har du hørt Seven Days In The Sun og likte den, kan du med god samvittighet bla opp noen daler for å skaffe deg denne også - det er mye i samme gata som på nettopp den EPen. Albumet fungerer perfekt til soling, bading, "ølling", grilling og andre aktiviteter som hører sommeren til.

Fra spor en til elleve går det rimelig slag i slag med glad og god poprock. Låta som først og fremst stikker seg frem som en liten avstikker fra den allerede oppgåtte stien til Askil Holm, er sistesporet Waving Goodbye - en sju minutter lang, vakker ballade. Plata byr ikke på de store overraskelsene, og Askil har ikke akkurat funnet opp kruttet med denne plata, men den er så pokkers munter og trivelig at det neppe er noen fare for at unge Holm mister ansikt i forhold til tidligere meritter.

Det er de mange gode sommerlåtene som gjør at jeg i skrivende stund liker denne plata så godt som jeg gjør. Jeg setter imidlertid et lite tankekors ved det at låtene har en tendens til å bli litt for like, og at de kanskje ikke holder helt til jul. La meg nyansere; flere enn meg har nok holdbarhet som et tungtveiende kriterium i vurderingen av ei skives kvalitet. Det er først og fremst tid, lang tid, samt variasjon og stadig tilkommende nyanser i lytteopplevelsen som er med på å skille gode plater fra klassikere. Det er derfor med litt blandede følelser jeg gir denne plata en femmer. Akkurat nå, i disse glade vårdagene, funker den helt perfekt fra omtrent første gjennomlytting, men jeg kjenner hele tiden på faren for at Askil kommer til å bli litt glemt i mengden, mye på grunn av mangelen på originalitet i lydbilde og arrangementer. Trass i at vi neppe har en klassiker på hånda er Daydream Reciever likevel et anbefalt kjøp fra min side, og jeg bærer et stille håp om at plata vil holde seg gjennom ulike årstider og settinger etter hvert som tida begynner å jobbe på den.