[capsule review in English available]

Motörhead

Last Sons Of Evil - The Cumshots (2001)
Just Quit Trying - The Cumshots (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The return of evil

Det skal være tungt, rått, holdningsløst, kompromissløst og blodig i år.

Den gode gamle kuk-rocken er tilbake for fullt i år. Ikke nok med at Turboneger tidliere slapp sitt etterlengtete comeback-album Scandinavian Leather, nå er også ondskapens siste sønner, The Cumshots, ute med et andrealbum som oser seksuelle perversiteter, svette armhuler og øl.

Sist vi fikk et fullblods album fra Max Cargo & Co var ved utgivelsen av debutskiva deres The Last Sons Of Evil i 2001. Siden den gang har bandet spilt seg til en tvilsom verdensmestertittel i rock, og en bredere fanskare. Slikt står det jo respekt av. Jeg tviler sterkt på at den økende suksessen har gått bandet til hodet, men det er allikevel en viss modningsprosess å spore på Norwegian Jesus. For der Last Sons Of Evil Ble i overkant larmende for undertegnede, har The Cumshots nå moderert seg litt. Det gjør sitt til at denne plata er en mye mer gjennomført rockeskive. De har til og med ryddet plass til en og annen gitarsolo, i tillegg til at lydbildet deres, og produksjonen i sin helhet har blitt riktig så lekker, og ikke minst kledelig for et band som ikke stikker under en stol hvor de har hentet mye av inspirasjonen sin fra. Band som Entombed og Motorhead er to av banda som spretter opp i hodet mitt når jeg hører på denne plata.

Norwegian Jesus kan ikke beskrives som annet enn et godt gjennomført rockealbum, samtidig som jeg vil legge til at The Cumshots' lydbilde tetter godt opp under Death Metal-sjangeren. Selv om dette er blytung musikk tviler jeg ikke på at enhver som har sans for band som Turboneger, El Caco, Thulsa Doom, og Queens Of The Stoneage vil sette pris på gromlåter som I Paint You With A Knife, Rotten Womb, og Numb Reaper.

Jeg har aldri sett bandet live, men det går gjetord om riktig så virile spillejobber over det ganske land. Presseskrivet er i seg selv artig lesning for en sliten plateskribent som sliter med eksamensdepresjoner. Her får vi servert intrikate beskrivelser av blodige legebesøk, og annet snacks som hører metal-sjangeren til (et pluss i boka til Big Dipper Records). Ryktene skal ha det til at det går rimelig hett for seg når bandet spiller live. Ta bare en titt på coveret, som visstnok skal være autentisk. Dop og våpenbruk har heller ikke vært fremmede elementer for gutta i bandets spede begynnelse, men man spiller jo rock'n'roll, for svarte! Når det kommer til musikken, som tross alt er viktigere enn image, så leverer Max Cargo og resten av gutta varene med fokus på de rette elementene - ridende på en flodbølge av rockeklisjeer og fete gitarriff!

Tekstmessig går det mye i eksplisitte beskrivelser av ting og tang som ikke egner seg på trykk. Selv uttaler bandet at siden de ikke har noen holdninger her i livet er det fritt fram å gjøre akkurat som man vil. La oss bare håpe de fortsetter å lage album som dette.

Som et lite minus, et av de får jeg finner på denne skiva, så klarer ikke bandet å holde på lytterens oppmerksomhet hele plata igjennom. Man blir etter hvert litt mettet, men heldigvis inntreffer ikke dette metningspunktet før helt mot slutten av skiva, og da er det liksom helt greit. Forhåpentligvis kommer du til å ha like stor glede av denne dødsmetall-godbiten som jeg, men husk rustning!