Girls
Ween

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Brothers in rock

Duo med grunnkurs i rock revolusjoner ikke historien, men de har fått med seg noen grunnleggende kvaliteter.

Det er ikke mer som skal til: Gitar og trommer. To brødre fra Nashville. Tre grep, banale historier, friskt mot og en garasje.

JEFF the Brotherhood er så grunnleggende som rock kan være det, uten noen som helst form for staffasje. Det er enkelt å avsløre nonsens i musikk som er så strippet til kjernen. Men Heavy Days - deres femte - er først og fremst en halvtimes påminnelse om hvor effektiv og medrivende basic rock kan være, som en leksjon i alle grunnprinsippene utført med genuin kjærlighet til faget – og med en skeiv humoristisk twist over det hele.

Tyggegummityggende punkpop, stoner og powerpop omfavnes uten blygsel på en referansetung skive, hør bare: Åpningssporet Heavy Days er som en kjellerutgave av Queens of the Stone Age, U Got the Look tangerer powerpop og Ramones. Growing er en ubestemmelig hybrid av White Stripes og Modern Lovers, mens Dreamscape er en fusjon av Lightning Bolt og Flight of the Concordes. Platens anthem er likevel The Tropics, en hangover-ballade av Girls-møter-Weezer-kaliber.

Referanseskyer til side. JEFF the Brotherhood forsøker på ingen måte å omdefinere rockens historie, men de tar for seg på en særdeles frisk måte og ikke minst med gode låter. Jake Orrall har hang til gitarsoloer og er glad i wah-wah-pedalen mens han dynker vokalen i reverb, Broder Jamin hamrer løs på et skrantent trommesett som det stod om liv. Det gjør de i en skamløst fengende halvtime til ende, der det første kvarteret er mest hakesleppende. Hvert sekund er ikke like minneverdig, men det er heller ikke rom for mye dødtid her.

I could taste the dirt, I could feel the ground.... Noen ganger er det ikke mer som skal til.

Inntil du får lagt labbene dine på Heavy Days, sjekk deres musikkvideoer på YouTube - søk også opp JEFF Noo Sixties på samme sted.