Keith Jarrett
Jan Johansson
Tord Gustavsen

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Åndens makt

Velbalansert, ettertenksomt og nyskapende i en tradisjonsbundet sjanger.

Officium Novum er tredje albumet hvor Jan Garbarek samarbeider med vokalkvartetten The Hilliard Ensemble. Spesielt den første samarbeidsplaten, Officium (1993), var en stor overraskelse, og er en av plateselskapet ECMs største kommersielle suksesser.
Vokalkvartetten The Hilliard Ensemble har siden oppstarten på 70-tallet fokusert på musikk fra renessansen og middelalderen. Det vakte imidlertid oppmerksomhet da de ga ut Officium sammen med Garbarek. Mest interesse var nok knyttet til Garbareks ukonvensjonelle veivalg, og dreining bort fra jazzens coolnes til åndelig og spirituell søken i et middelaldersk lydbilde.

På Officium Novum, som på de foregående skivene, er selve stemningsskaperen Garbareks søkende, langsomme og sparsommelige saksofon. Uten å bryte eller overdøve vokalensemblet, legger Garbarek seg som en femte, forlengende stemme på ensemblets sakrale røster. På denne måten skapes en særegen stemningsdimensjon hvor kirkelige før-moderne toner, på en dempet og forsiktig måte, møter det moderne.

Som på enhver ECM-utgivelse er ettertanke og overveielse ledende motiv. Om Officium Novum ikke er en tradisjonell jazz-plate, står den likevel som en klassisk ECM-utgivelse. Da Manfred Eicher, som for øvrig har produsert Officium Novum, for 40 år siden startet ECM, var intensjonen å plassere plateselskapet i en søkende, europeisk tradisjon. Stillhet skulle bare erstattes av lyd når lyden faktisk kunne lede lytteren til en høyere form for erkjennelse. Legg bare merke til de fem første, stille sekundene på en hver ECM-utgivelse, som er en hyllest til stillheten.

Officium Novum er hovedsakelig sammensatt av inspirasjoner fra øst-europa, og spesielt Armenia, med det formål å gjenskape flere hundre år gammel katolsk og ortodoks folkemusikk. Garbarek står selv for to komposisjoner, mens det også blir gjort tolkninger av både Nikolai Kudrov og Arvo Parts verker. Det fremtredende og bærende elementet på platen, er imidlertid tolkningen av armeneren Komitas Vardapets kirkehymner.

Komitas var utdannet katolsk prest og musikkviter. Som ung reiste han mye rundt i Armenia, og samlet og lyttet til flere århundrer gammel folkemusikk. På denne måten ble Komitas en viktig kulturbærer for det armenske folk. Han samlet nærmere 3000 sanger, og gjorde senere bruk av dem som kirkelige liturgier, i en katolsk-ortodoks tradisjon.

Ved siden av det rent musikalske, gir armenernes tragiske skjebne på begynnelsen av 1900-tallet en ytterligere dimensjon til den spirituelle musikken. Komposisjonene av Komitas ble opprinnelig skrevet i perioden 1910-1915, og var en viktig del av den kulturelle identiteten til armenerne. På denne tiden skapte imidlertid etableringen av det sekulære Tyrkia en hodeløs nasjonaliseringsbølge. For kristne armenere ble dette skjebnesvangert.

I 1915 startet tyrkernes massakrer på kristne armenere, med det formål å utrydde en hel kultur. Blodbadet stoppet ikke før nærmere 1,5 millioner armenere var drept. Først på likvidasjonslisten stod selvfølgelig armenske kulturbærere og intelektulle, og blant dem Komitas. I april 1915 ble han deportert til fangeleiren Changr. Takket være gode venner ble Komitas hjulpet ut av fangeleiren, og den sikre død. Grusomheten han hadde sett både i deportasjonen og selve fangeleiren hadde imidlertid ødelagt han for alltid. Komitas ble aldri den samme, og døde i 1935 på en psykiatrisk klinikk i Frankrike.