Doug McLeod
Paul Geremina

Cut to the Bone - Tim Lothar (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Velfungerende danske blues

Tim Lothar Pedersen er ute med sin andre soloplate, også denne gang alene med akustisk gitar. Og han har hatt en fin formstigning siden sist.

Tim Lothar Petersen er "egentlig" trommisen i det hardtslående danske bluesbandet Lightnin' Moe & the Peace Disturbers. Men han har lært seg gitar i voksen alder, og kommer nå med soloalbum nummer to. Og siden Lightnin' Moe nylig ble oppløst, ser det ut til at det er soloprosjektet som er første pri for Tim Lothar. Det er fortsatt akustisk blues som gjelder, men denne gang er kvaliteten bedre både vokalt, instrumentalt og lydmessig.

Jeg skrev i anmeldelsen av debutplaten at det er vanskelig å skille seg ut i mengden av gode akustiske bluesmenn internasjonalt. Det må liksom noe ekstra til for at en helakustisk utgivelse skal bli noe mer enn bare behagelig lytting. Tim Lothar er vel ikke helt der enda at man tenker at han kan måle seg med hvem som helst. Men når det er sagt, så har han tatt kvantesprang fremover i forhold til forrige plate. Han har rett og slett blitt en bedre formidler av blues – det hele føles mer ekte og inderlig. I skandinavisk sammenheng er denne utgivelsen blant det ypperste innen sjangeren.

Det som slår meg umiddelbart er at lyden på plata er svært bra. Det er som å ha artisten i stua når man setter på In It for the Ride. Det neste som slår meg er at Tim Lothar har blitt en langt bedre gitarist. Han behersker både finger-picking og slide-spill med flyt og eleganse. Vokalt er det en del å gå på enda, men han synger med mer flyt og rutine, slik at det høres ganske bra ut. Flesteparten av låtene er skrevet av Tim Lothar selv, og orginalmaterialet står seg bra mot covere av storheter som Sleepy John Estes, Charley Patton og Robert Johnsen. Også her er forbedringen stor i forhold til forrige plate.

Personlige høydepunkter er tittelsporet, med harvende slide kombinert med tramperytme, Mississippi Aberdeen med sin dempede plukkerytme som krydres med finurlige slideløp som understøtter vokalen og Over There, som får herlig driv ved hjelp av Lothars fine veksling mellom rytme, sololøp og lederiff. Best av alle liker jeg instrumentalen Da Boogie. Det er som tittelen antyder, en opptempo sak med en hel godtepose full av tøffe gitartriks fra Tim Lothar. Låta fungerer som en showcase for å vise alt han har lært siden sist, og det er ikke lite.

Av ting som fungerer dårligere er I'll Be Home Again, som Tim Lothar ikke har vokal til å bære, Finally Over Now, som rett og slett blir for ordinær og Stones In My Passway, som blir for drøy for vanlig dødelige å takle. Han prøver å gjøre den på sin egen måte, men har man hørt Robert Johnsons original, blir dette for spedt. Det er bare Rory Block som kan gi denne nytt liv, fordi hun takler falsettovergangene som få menn.

Konklusjonen må bli at Tim Lothar spiller med hjertet, og med tanke på hvor kort tid han har syslet med akustisk blues, så er det intet mindre enn imponerende hvor langt han har kommet. For folk med forkjærlighet for akustisk blues, og dem er det en del av i Norge, (tenk Bjørn Berges suksess) så er In It for the Ride et sikkert kjøp. Festivalarrangører her til lands kan trygt hyre inn denne mannen på akustiske scener.