Matmos

Hei - Kim Hiorthøy (2000)
Melke - Kim Hiorthøy (2002)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Takk for sist... det var veldig hyggelig

Kim Hiorthøy er tilbake med nytt materiale og returnerer til sitt unike lydbilde hvor det hverdagslige opphøyes til musikk.

Kim Hiorthøy er tilbake med sitt første nye materiale på Smalltown Supersound siden debuten Hei i 2000. Oppsamlingen Melke har kommet i mellomtiden, men mesteparten av årene siden debuten har blitt brukt til å remikse andre artister (bl.a. Jaga Jazzist og Monopot), gi ut bøker, turnere og selvsagt med å formgi for både Smalltown og Rune Grammofon. Hopeness EP innleder et begivenhetsrikt år for Hiorthøy på platefronten med tre langspillere på trappene.

Med Hopeness EP er de svenske, underfundige titlene tilbake sammen med det skjeve elektronikauttrykket som dominerte Hei. Telefonsvarerbeskjeden som åpner utgivelsen på Mandarinerna fungerer som en fin introduksjon til Hiorthøys lydbilde. Her er ingen lydkilde for liten, intet instrument for hverdagslig. Det stillferdige pianoet som følger blir et ekko av telefonsvarerens avsluttende pip, og bringer med seg en stemning av vemod. Jenta på telefonsvareren høres nervøs ut, som om hun har øvd seg på hva hun skal si før hun har tort å plukke opp telefonen. Kanskje hun egentlig er litt lettet for at ingen tok telefonen.

Det er et jazza uttrykk som følger på den humoristisk titulerte Soliga Dagens Släppiga Trosor, hvor kontrabass utgjør en sløy introduksjon. Elektronisk støy dukker opp i lydbildet etter hvert, men det er den gyngende bassen som danner ryggraden. Opptellingen midtveis kan gi inntrykk av at det befinner seg musikere bak lydkildene, men jeg aner at det er Hiorthøy som sitter alene på kontrollen. Trommebruddet avslutningsvis låter som om det er spilt i sanntid, men det er aldri godt å vite med Hiorthøy. Tristessen er tilbake på Alt Måste Bli Anorlunda med en xylofonperkussiv rytme som glir stillferdig gjennom hele sporet sammen med piano. Ytterligere rytmer legges til etter hvert og mot slutten formelig eksploderer hele lydbildet.

Overgangen mellom Alt Måste Bli Anorlunda og You Know The Score er sjokkartet. Mens den foregående låten svinner hen, overrasker You Know The Score med en aggressiv trommerytme og oppildnet applaus. Dette er Hiorthøy i retning av det uttrykket som dominerer livesettene og som sikkert blir å finne mer av når Live Shet slippes av Smalltown Supersound. På ny er lydkildene uutgrunnelige og referansene dras i retning av Matthew Herbert og Matmos hvor lydbildene er minst like eklektiske som hos Hiorthøy. Når en tydelig sint kvinnestemme sier "Tycker du at kvinnorna har samma möjligheter som männen i vårt samhälle" skifter stemningen og låta får et mer retningsbevisst uttrykk. Stotrende svenske menn forsøker, men makter bare å gi famlende svar, som Hiorthøy repeterer mens låta går mot sitt endelikt.

Den korte og søte Ek, Bok, Tistel, Äpple avslutter dette besøket fra Hiorthøy. Det smånaive lydbildet fra åpningslåta er tilbake og befester seg som Hiorthøys signaturuttrykk. Når han er i dette lunet innehar Hiorthøy et unikt uttrykk som gjør utgivelsene hans til en underlig reise knyttet til nostalgi og en uant fremtid. Skremmende, morsomt og uendelig fascinerende på en og samme gang.