Gillian Welch
Nanci Griffith
Emmylou Harris

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Cowgirl in sailor suit

Noe ujevn, men utvilsomt lovende country/folk-debut fra Larvik-artist som er fast medlem i bandet til Mark Olson.

Høsten 2007 overvar jeg en strålende konsert med den gamle Jayhawks-kjempen Mark Olson på Hulen i Bergen. I bandet befant det seg en ung norsk kvinne som trakterte gitar, piano og afrikansk djembetromme med største selvfølge. Og sikkert noe annet også. Hun sang duetter med Olson så flotte at jeg ble lettere bergtatt og ikke minst særdeles positivt overrasket over en allsidig og flott musiker, som virkelig imponerte under vingene til en gråhåret gammel helt.

Et nærmer kikk i coveret til fenomenale Salvation Blues, Olsons flotte 2007-album, avslørte at Ingunn Ringvold – alias Sailorine - jammen bidro der også. Og som det ikke skulle være nok; Larvik-jenta har faktisk turnert Europa og USA rundt siden 2006 sammen med låtskriveren og stemmen som på nittitallet var en av to fronter i The Jayhawks, Minneapolis-bandet som sto bak to av forrige tiårs beste album i skjæringspunktet countryrock og popharmonier fra himmelen: Hollywood Town Hall og Tomorrow the Green Grass.

Imponerende!

Nå debuterer hun på egen hånd med Girl in Sailor Suit, og sannelig er Mark Olson med på både på låtskriversiden, med bass og ikke minst med vokalhjelp. Ringvold har så visst kommet langt siden hun var med på kassettutgivelsen Vi Har Blitt Kjent Med Jesus i 1985. (hm, der avslørte jeg research gitt – sorry, ass!)

Låtskriveren og multi-instrumentalisten Sailorine backes av Ila Auto på sju låter, samt Olson og hans band på de resterende tre. Hva skal man si om resultatet? Jo, dette er stilsikker country uten fuzz, ja nærmest uten skarpe kanter i det hele tatt. Steelgitaren gråter de rette stedene, der låtene duver over prærien på vei fra tapt kjærlighet på en plattform - Gud vet hvor - med cowboyhatten på snei og en stemme flasket opp med Emmylou Harris på øret. Flott selvsagt, men også en utfordring da det krever sitt fra låtmaterialet. Og det holder dessverre ikke hele veien.

På sitt beste, og det er de tre sporene som er spilt inn sammen med Mark Olson og hans band, låter det gromt. For Ringvold synger flott og uanstrengt med den rette såre knekken i stemmen, den som nærmest er påkrev av kvinnelige vokalister innen sjangeren. I Need a Ride, med Olson som låtskriverhjelp, er sår melankoli og tåredryppende hjemlengsel som faktisk også rører et avdanket gammelt punkehjerte. "I've been travelling for a long, long time. Take me home, and I'll be just fine" synger Ringvold til troende og vel så det, på en låt unnfanget på veien og spilt inn i Venezia under en pause på turné med Olson og hans band.

Et av albumets desiderte høydepunkt er Ghost Town, der Sailorine treffer stemninger hentet fra Salvation Blues og sammensmeltningen sjelfull folk og bevegende country. Også denne fra Venezia-sesjonen, med klar beskjed om at selv om det er mange gode norske i denne musikalske gryta, er det få av de som treffer når de forlater det rufsete alternativ-country/americana-lydbildet og beveger seg mot den nakne tradisjonelle kilden. Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på dette, men sammensmeltningen Ringvold/Olson frembringer nå en gang større følelser enn Ringvold/Ila Auto.

Men det har nok mest å gjøre med at platen i lengden blir noe flat og vel snill.

Girl in Sailor Suit er uansett en lovende debut fra en artist vi gjerne vil høre mer fra. Sailorine har så avgjort noe å melde, både på egen hånd og ikke minst i sammen med Mark Olson. Om få dager er hun på veien Europa rundt med tospannet fra Jayhawks; Gary Louris og Mark Olson. La oss håpe hun har begge med seg når hun ankrer opp på John Dee den første lørdagen i desember.

The Fall - Reformation Post TLC

(Sanctuary)

Det er over, men dette er begynnelsen. Grinebiter'n har fått med seg essensen.