Andrew

Sigur Rós
Radiohead

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Velprodusert, uinteressant postrock-pop

Mainly Mute er er Bellmans debutalbum, og det greier dessverre ikke å engasjere.

Det finnes plater som er kvalitativt dårlige, med svake instrumentelle ferdigheter og dårlig produksjon. Mainly Mute er ikke en slik plate. Den er bare utrolig uinteressant. Velprodusert, pent, pyntelig og flott. Men låtene holder ikke mål, de seiler forbi uten å feste seg. Tekstene er til tider banale og klisjefylte, og mangelen på hooks blir etterhvert enerverende.

Det er litt frustrerende. Da jeg slo på denne skiva for første gang så var jeg positivt innstilt; og det er kanskje derfor jeg er blitt så skuffa. Forhåndsomtalene har fortalt om en artist som ligger i landet mellom Radiohead og Sigur Rós; begge to band som jeg har særdeles gode forhold til. Men det virker som om den godeste Arne-Johan Rauan (som er mannen bak artistnavnet Bellman) har tatt de svakeste elementene fra disse to bandene og ført dem sammen.

Den langsomme, slørete estetikken til Sigur Rós preger hele plata; og tempoet hever seg aldri over middels; og dette er et av mine største ankepunkt mot Mainly Mute. Post-rock-estetikken som mye av albumet hviler på, bygger på store crescendoer og bølgende dynamikk. Denne plata har ikke noen av de kvalitetene. Låtene starter i et modus, og holder seg der. Desverre holder de fleste av låtene seg i det samme moduset, som består av følgende elementer: En litt slepende bass, en litt fraværende og distansert lys vokal over et fast trommemønster, som gjerne introduseres etter en kortere intro. På mange av sporene stikker det også en strykerkvartett innom, uten at det utgjør noen større forskjell.

Det finnes imidlertid noen lyspunkter. Swimsuit in May fungerer greit med sin lange intro, og dramatiske strykere. Her støyer faktisk også Bellman litt, og det kler uttrykket godt. Men jevnt over er dette en popifisert søvngjengerutgave av Sigur Rós; og akkurat det kan jeg styre min entusiasme for.

Magnet - On Your Side

(Ultimate Dilemma)

Engelske kritikere har trykket Magnet til sine bryst. Fortjent. Det beviser Even Johansen nok en gang med sitt nye bittersøte album.