The Shins
American Analog Set
The Dismemberment Plan

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Pappaperm

I serien 'Hjemme hos...' har vi nå kommet til Rob Crow. Den driftige musikeren har slappet av hjemme, og har det tydeligvis riktig så godt.

Rob Crow har mange jern i ilden. Hans mest kjente band er nok OC-favorittene Pinback, og for enkelte hans samarbeid med Hellas Zach Hill som The Ladies. Dette er hans tredje under eget navn, og for kjennere av Pinback vil ikke Living Well innebære det helt store sjokket. Det betyr emosjonell indiepop som etter et par runder avdekker enkelte smarte grep, og etter et par uker sitter klistret til barken tross sin uortodokse oppbygging. Som et sofistikert oppkok et sted mellom Karate, Death Cab for Cutie, Shins og Modest Mouse er Pinback blant elegantene innen moderne indiepop. Deres hittil ferskeste album Summer In Abaddon (2004) er et strålende bevis på det. Inntil ny utgivelse kommer fra den kanten er Living Well et godt alternativ.

Dette er ingen plate som vil trekke nye fans til leiren. Rob Crow selv har gjort alt for å holde en så familiær profil som mulig; på omslaget for huset med kaffekoppen i hånda, på baksiden sammen med sin kjæreste/kone og inne i coveret gjespende med en baby på fanget. I ledige stunder mellom pliktene har han spikret sammen Living Well, et ganske personlig dokument, der bare John Goldens dyktige teknikerfingre har blandet seg inn i prosess og resultat. Platen lider ikke nevneverdig av å være hjemmegjort, det er snarere litt for mange middelmådige låter som tærer på tålmodigheten. Mellom hver lille perle dukker det opp et par mer gjennomsnittelige mid-tempo, tilbakelente og mest behagelige låter som bare stryker varsomt på popmagiens skjøre overflate.

Uten Pinbacks siste snert, men til å være produsert på pappaperm er Living Well en hyggelig påminnelse om tilstanden til en artist som aldri ser ut til å tømme sin kreative brønn.