By the Fireside
Smashbox

Foo Fighters

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hardt potensiale

På sitt beste viser Merlin at de kan ha noe godt på gang innen hard, indiepreget gitarrock.

Norske Merlin spiller hard amerikansk-inspirert rock med små hint av hardcore, emo og popcore der harde gitarer skaper et tøft driv i låtene. Det er disse som holder interessen oppe i perioder hvor vokalist Martin Beyer-Olsens guttestemme eller melodiene beveger seg noe under midt på treet. Merlin låter ikke spesielt farlig, men heller ikke som et hvilket som helst indierockband. De leker seg og virker som om de har det artig med å lage musikk. Spilleglede og positiv kreativitet kan merkes godt.

Selv om skiva høres både tøff og tett ut, mangler det noe på låtene. Det er for få godbiter her og for mange middels gode vers eller refreng. Av de låtene som kommer best ut av det er ofte de mest melodiøse og poppa. Ellers er The System Is OK en morsom og ganske fengende rocker. I visse øyeblikk virker det som om de virkelig har noe på gang. Kombinasjonen aggresjon/melodi sitter godt og man rives med. Dette holder dessverre ikke gjennom alle låtene. Out Of Lessons har for eksempel et tøft refreng, men mangler et like godt vers. The Burning Bush Incident har et refreng så kjent at det må være lånt fra noen (hadde jeg bare vært i stand til å huske hvor).

The Wahoo Moment står i fare for å bli en av de CDene man glemmer bort etter at den har fått fast plass i hylla. Dette er ingen voldsomt spennende skive, heller en første dokumentasjon fra et band som har potensiale. Det er derimot ikke vanskelig å forestille seg at dette kan fungere ganske godt på en scene, hvor man får materialet litt mer rett i trynet. Et lite pluss i margen får den for et svært behagelig, pent og utypisk omslag.

Norfolk & Western - Dusk in Cold Parlours

(FILMguerrero / Hush)

Norfolk & Westerns fjerde plate er amerikansk melankoli på sitt beste.