Xiu Xiu
Arthur Russell

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Eg tok min nystemte...

Sorgmunter melankoli og romantisk lengten fra Canada, canada-dee-doo dee-dah-aaaah...

The New York Times omtalte ham nylig som "The World's Most Popular Gay Postmodern Harpsichord Nerd".

Ikke la den flåsete overskriften eventuelt skremme deg unødig. Fra Toronto kommer Owen Pallett, kjent fra band som Les Mouches og Hidden Cameras, med sin første soloplate under artistnavnet Final Fantasy. Has a Good Home er en delikat pop-plate dominert av hans hovedinstrument fiolinen. Stikkord er minimalistisk orkestrerte arrangementer, vevre, komplekse melodier og dempet skjønnhet vevd sammen til originale og smektende strukturer. Has a Good Home er en plate om spøkelser, romantikk, skyld og røffe videospill (for eksempel Final Fantasy) som vil vokse på deg.

Pallett har lang erfaring som stryker-arrangør (Arcade Fire, Do Make Say Think), som soloartist viser han disse evnene på en mer subtil måte enn i en typisk rock-kontekst. Med sin myke stemme og kammer-ladne pop vil Has a Good Home finne et godt hjem hos lyttere som ikke frykter klassiske elementer i sin pop. Antony, Sufjan Stevens, Andrew Bird og Joanna Newsom er i nærheten av lignende former på sine plater. Palletts bånd knyttes mer over Atlanteren og mot både britisk folk-nostalgia og moderne komposisjon, som en dandy utgave av Nick Drake, en åndsbror med Rufus og Antony, en følsom Stephin Merritt kan hans plate sammenfattes et sted mellom linjene: "Be sure of one thing: every song from a heart, this mangled will be draped in strings, strings, strings..." og "Don't let your cock do all the work."

Hjemlandet danner rammen på mange av låtene her. På That's When the Audience Died nevnes nevnes Trudeau, The CN Tower Belongs to the Dead forteller historien om gamle begravelsesplasser under Torontos landemerke, mens This is the Dream of Win & Regine selvsagt henspiller på frontfigurene i The Arcade Fire. Denne stikker seg sammen med Please Please Please ut som de mest catchy øyeblikkene her. Euforien som lyser opp her kunne gjerne vært mer fremtrendende, selv om høystemte låter som Better Than Worse og romantiske drops som Took You Two Years to Win My Heart fyller opp kvoten av ektefølt inderlighet mellom låter som ikke fester seg like sterkt.

Palletts vekslinger mellom dramatisk gnikking og strengeplukk, forsiktig bruk av horn og trommer og ikke minst de ærlige tekstene bidrar alle til at Has a Good Home er en plate som kommer styrket ut av lengre tids lytting. Owen Pallett åpner sitt hjerte for deg, og du skal være relativt kaldblodig om du ikke tar imot hans utstrakte hånd. Så kan du gå tilbake til voldsspillene dine etterpå som et litt gladere menneske.

Jack White - Blunderbuss

(XL)

Under eige namn for første gong. På drift, men gjenkjennelig, og i toppslag.