Johnny Winter

Hard Again - Muddy Waters (1977)
King Bee - Muddy Waters (1981)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

En harding vender tilbake

Særdeles velkommen og delikat nyutgivelse av Muddy Waters' klassiske Blue Sky-album.

I'm Ready, Muddy Waters' andre plate på Blue Sky etter "comebacket" med Hard Again (1977), åpner nesten like mesterlig som Hard Again gjorde. Tittellåta med dobbelt munnspill fra Jerry Portnoy og Walter Horton og møkkete gitarer fra Jimmy Rogers og Johnny Winter setter tonen for ytterligere en ekskursjon på Chicagos sørside.

Lyden som åpenbarer seg på I'm Ready er nesten like rå som på Hard Again, og Muddy synger tekstlinjer som dette i første låt: "I'm drinking TNT and smoking dynamite, and I hope some schoolboy will pick a fight". Det blir ikke mer hårete enn dette! Gitarene er overstyrte, og det er et sant svir å høre Muddy og Rogers gjenforent etter 20-30 år. Rogers var på den tiden en legende som med sitt sympatiske komp bidro til å lokke det beste fra Muddy når han sang. Det er også på denne plata tydelig at han koser seg i studio med sitt faste turnéband, forsterket med Jerry Portnoy og gitarist Jimmy Rogers.

Legendariske Big Walter Horton på munnspill gjør det greit her, men må faktisk finne seg i å bli utklasset av den yngre Jerry Portnoy som hadde perfeksjonert sine Little Walter-riff og definitivt løfter de 4-5 låtene han er med på her. Låtmessig er nevnte I'm Ready et høydepunkt, samt Who Do You Trust hvor Johnny Winter harver løs på slidegitar som han endelig fikk utløp for all den dype bluesen han hadde inni seg. Verdt å merke seg er også I'm Your Hoochie Coochie Man hvor Muddy forteller om den klassiske bad motherfucker Hochie Coochie-mannen som ved hjelp av sin mojo legger ned alle damene og holder et helvete. Tekstmessig er jo dette så macho at Ottar hadde fått utslett bare av å høre på det, men i denne settingen funker det. Det er som å være på en brun kneipe på sørsiden av Chicago, hvor hele etablissementet gynger etter Muddys autoritet og maskuline kraft.

Alt i alt er I'm Ready en skikkelig godbit, som smaker ekstra godt med tre bonuslåter. Lonely Man Blues, ført i pennen av Bob Margolin, er best av dem med litt høyere tempo som skaper variasjon. Plata er blueshistorie og dokumentasjon på at det selv på denne tiden var mulig å lage tøffe bluesplater hvis man hadde godt råmateriale. Og råmaterialet her var prima.