Sunn O)))
Old Man Gloom
Loscil

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Kursk

Fanget i en ubåt i LSD-rus, ned mot Marianegropen uten returbillett.

Tenk deg at du er sperret inne i en liten ubåt. Det er fullstendig mørkt der inne, rommet er helt nakent med unntak av en stor jerndør. Du går bort til døren, legger øret inntil og lytter. Etter en stund hører du... noe. Det kommer lyder fra den andre siden, lyder som virker svært truende. Et tungt, monotont bulder får hele fartøyet til å dirre og sakte åpnes døren. Du vil ikke vite hva som kommer inn, lukker øynene og merker at rommet gradvis fylles av hjerteskjærende barneskrik av døde fugler av messende munker av en gresshoppesverm som borer seg inn i hjernen din til du. går. fra. forstanden. Stadig høyere og nærmere til du ikke har noen annen mulighet enn å åpne øynene og stivne av frykt.

Slik åpner House of Low Cultures forstyrrede mesterverk Edward's Lament. Tillat meg å spole tilbake noen dager, da alt virket helt normalt. Aaron Turner vil sikkert noen av dere gjenkjenne fra Old Man Gloom og det hardtslående Boston-bandet Isis (Oceanic (2002), også 6/7 groove.no). Med HOLC viser Turner at han har mange tilnærmingsmåter til det å skape musikk, og selv om Isis evner å skremme de gamle hjem i all sin brutale prakt, er House of Low Culture noe helt annet (og langt mer egnet til å skremme både unge og gamle!). Dette prosjektet er et sonisk laboratorium med vekt på atmosfæriske oppdagelser skapt i et trykkende støykammer (eller er det støyende trykkammer). Kollektivet har altså Turner som sentrum, og uten støtte fra min lite informative plateutgave vet jeg ikke helt hvem han har lokket med seg ned i uføret denne gangen, men han har nok bistand fra blant andre James Plotkin (The Lotus Eaters), Jeff Caxide (Isis) og Luke Scarola (Old Man Gloom).

Etter den mildt sagt ubehagelige åpningen åpenbarer det seg en plate som nekter å slippe kvelertaket som tidlig festes. Dyp, tung og truende ambient, mer speisa vibber enn du har våget å drømme om i dine mest angstfulle mareritt, og undervannsjakt etter fremmede lydfisker er denne platens fellesnevnere. Bare unntaksvis popper det opp mer konvensjonelle overflatemønstre, som det Dead Man-aktige tittelkuttet eller den surklende vannpipe-vokalen vi forbinder med mer stoner-psykedelia (On the Upswing). For dette er mer som en messe fra havets bunn. En lang en sådan, platen klokker inn på gode 70 minutter, så ikke sett deg ned for å lytte mens du venter på at potetene skal koke. Det er fåfengt å plukke ut enkeltspor her, men jeg vil særlig trekke frem mindbenders som den nesten 20 minutter lange ...and Now the Man You've All Been Waiting For - hvis det hadde vært mulig å fange opp lyder nede på havbunnen kunne det sikkert vært noe slik, mens ti minutter lange Off You Go er som den siste ferden nedover mot det evige mørket, med tungt pulserende støy som passasjer og noe som minner om en didgeridoo som enslig veiviser. Men la meg ikke skremme dere helt bort her, det er nemlig også et ensomt og melankolsk, og ikke minst et vakkert aspekt ved Edward's Lament, som ytterligere gjør platen til en ren nytelse - om enn noe hårreisende!

Platetittelen refererer trolig til en bok av Paddy Chayefsky, eller filmen den er basert på med samme navn; Altered States (1980), med William Hurt i rollen som Dr. Edward Jessup. Med tanke på Jessups bevissthets-eksperimenter og ønske om å kunne hallusinere seg tilbake i tid, ville dette trolig vært det perfekte soundtrack til den filmen.

I kategorien årets skumleste plate er Edward's Lament en favoritt. Marerittene den skaper blir ikke lette å kvitte seg med.