First Shot EP

teXum

CD-EP (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

A town south of Trondheim

Med denne 20 minutter lange EPen debuterer nok et Oppdals-band.

A Town South of Bakersfield er navnet på samlerne som favner countryrock-scenen i Los Angeles. Byen sør for Trondheim er den norske ekvivalent. teXum kommer altså fra Oppdal, trønderbygda som avler frem band i et tempo langt større steder har problemer med å matche. Bönkers, The Rooph og Erlend Ropstad er noen mer eller mindre kjente navn fra de senere årene, siste tilskudd er altså denne countryrock-kvintetten.

teXum verken forsøker eller ønsker å flytte fjell med sin debut, vil jeg tro. De kan sin Uncle Tupelo, Green On Red, The Band og Buffalo Springfield. Vi snakker nasal vokal, vrengte gitarer, pedal steel og munnspill. Et rufsete uttrykk, hardt og mandig, men sårt på bunnen. Dette er musikk som fremføres med arbeidsskjorte, møkk i nevene og flaska i lomma. Det låter veldig amerikansk, likevel så alminnelig at det kan fremføres av et band fra Midt-Norge uten at vi blunker. Jeg kunne selvsagt gjerne sett at de hadde sunget på norsk, så lenkene til påvirkningskildene hadde blitt litt lengre, men selve teknikken og fremføringen er det ikke mye å utsette på. Det dunster diesel og Steve Earle av Looking For (og litt Vidar Vang, cirka Under Six Strings), det virvler støv etter klassisk No Depression på Nowhere Land, og det glimrer vestkyst-melankoli av In My Town, den nydelige balladen som står igjen som platens vakreste og sterkeste. No Jukebox er mer hæla i taket på bygdafest rock'n'roll, mens Flame Inside avslutter EPen på vakkert vis, og den kunne vært plukket fra en tidlig Jayhawks eller Wilco-skive som et solid stykke.

First Shot EP preges av profesjonalitet i alle ledd. Omslag og produksjon gir ingen signaler om at dette er en debut utgitt på eget selskap. teXum virker trygge på det de driver med, og med denne EPen har de vist en bredde i sitt dypt funderte amerikanske uttrykk som de kan slå mynt på senere. Deres største problem i mine ører er at de fremstår mer som genrebærere enn spesielt originale og nyskapende. Hvis ikke det stilles som krav, så har teXum startet sin platekarriere på lovende vis.

Brandy - Full Moon

(Atlantic)

Brandy kikker mye tilbake, littegrann ned på skoa og bittelitt inn i fremtiden.