Airs of the Ear - Richard Youngs (2003)
River Through Howling Sky - Richard Youngs (2004)
Autumn Response - Richard Youngs (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tonefokus

Vakker og drømmende visesang som kan bli litt for langdrygt om man ikke er i rett stemning.

Det nærmer seg slutten av mai, trærne er blitt grønne, og fuglene kvitrer igjen. Akkurat nå, et sted i Skottland, finner man en blomstrende hage, vinden suser behagelig i gamle eketrær, blomstene er fremdeles fuktige etter nattens regnskyll, men solen står høyt oppe på himmelen. I denne hagen sitter en mann. Med gitaren i fanget og et smil om munnen spiller han noen enkle akkorder som for å feire idyllen og roen. Denne mannen har et navn, nemlig Richard Youngs.

Det er akkurat dette bildet jeg får på den indre skjermen når jeg hører May, det foreløpig siste verket til trubadur, folkesanger, og eksperimentalist Richard Youngs. Der 2001-utgivelsen Making Paper var et album som laget for sene, rolige vinterkvelder er May det perfekte supplement til denne vårlige formiddagen.

På May er all unødvendig tekstur fjernet fra lydproduksjonen, det er kun Youngs enkle, gjentagende gitarspill som komplementerer hans skjøre, fløyelsmyke vokal. Det er ikke mye man kan si om produksjonen på denne skiva, da det simpelthen er Youngs som har tatt opp alt selv og gitt det ut som det er, helt uten finpuss. Man kan vel kalle dette minimalistisk folkemusikk, da låtene er bygd opp av enkle gitar-melodier som gjentar seg selv om og om igjen, men uten at det virker mekanisk.

Det kan virke som om sangene er improviserte, det virker som om tekstene ikke har noen annen funksjon enn å gi Youngs noen ord han kan uttale mens han synger. Tekstene er korte snutter som gjentar seg selv, i likhet med melodilinjene, og også de hjelper til å understreke den vårlige stemningen på albumet.

Det er ingen refreng på noen av låtene, det er mer som om hver låt har to melodilinjer, og Youngs forholder seg til disse to. Den første låta, Neon Winter, kan nok skremme bort en del lyttere. Den har mange likhetstrekk med de 20-minutter lange låtene på Making Paper, der Youngs spiller/synger en tone, holder tonen så lenge han kan, for så å slå en ny tone og kjøre hele greia om igjen. Låta har en veldig seig, nærmest middelaldersk melodi, der Youngs på sin side holder vokalene helt til stemmen sprekker - merk; uten å spille en ny tone før all klang fra den forrige er forsvunnet. Hvis du er i et energisk eller i et stressa humør kan denne låta fortone seg som et rent helvete. Dog, ikke alle låtene på skiva er sådan bygget. Trees That Fall har en veldig fengende, Nick Drake-aktig sjarm, og er ei veldig fin låt å nikke hodet til.

Problemet med denne skiva er at den ikke bare har et spesielt humør, den KREVER at du er i akkurat det humøret. På den andre siden; har du god tid og er fri for bekymringer, foreslår jeg at du åpner ei flaske hvitvin, setter deg i mai-sola og nyter roen, for det er akkurat et slikt scenario May er laget for. I dagens samfunn har det for mange blitt en problemstilling at man ikke har nok tid til å sette seg ned og bare nyte livet. Det er kanskje derfor Youngs har lagd ei skive som krever at du gjør det.

A Silver Mt. Zion - Horses in the Sky

(Constellation)

Elsk eller hat: nok et post-apokalyptisk manifest fra kanadisk kollektiv.