Babalou (live '88)

Starflyer 59
Lassie Foundation

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fra midten av kortstokken

Lytefri indie fra produktiv, svenskættet knekt.

Det svært skapende, om enn ikke alltid like kreative, indiemiljøet i Orange County, California, avføder stadig nye musikalske produksjoner. Wayne Everett (The Lassie Foundation, The Prayer Chain, Cush) er en av de hardest arbeidende i denne kretsen, og mot slutten av 2003 presenterte han sin første plate under eget navn. Som sedvanlig i dette miljøet bidrar de sentrale aktørene på hverandres plater, denne gang ikke minst i kraft av dugelige Frank Lenz som både produserer og spiller instrumenter.

Resultatet har blitt et album bestående av treminutters popfinesser pakket inn i en drømmeaktig stemning med et lass av klangfulle soniske elementer flettet inn i låtene. Det er en jevn plate uten de helt store høydepunktene, men også uten svake bidrag. Det i utgangspunktet middelmådige låtmaterialet forbedres imidlertid gjennom gode arrangementer og variert og detaljert instrumentering, med et vell av detaljer som gir albumet forbedret holdbarhet. Everetts stemme er noe ukarakteristisk og med få vokale krumspring, men den kler musikken svært godt og fungerer utmerket. Det fylles dessuten på med lekre vokale harmoniseringer.

Samtidig streber albumet kontinuerlig for ikke å bikke over i overlesset pompøsitet i sitt svulstige univers. Grovheter og brusk har blitt filetert vekk i søken etter det perfeksjonerte poputtrykket. Heldigvis unngår Kingsqueens å velte over i det overdrevent søtladne, delvis ved hjelp av tidvis rufsete gitarpålegg, dels fordi lytteren gis pauser fra den intense drømmestemningen. Tekstmessig blir det heller aldri for glatt, selv om Everetts kjærlighetsmetaforer ikke alltid er like originale. Tema for albumet er frigjøring og kjærlighet, stort sett behandlet på en grei måte.

Da Wayne Everett spilte i The Lassie Foundation uttalte han at bandet selv visste de var en internasjonal sensasjon, men at de bare måtte sørge for at alle andre fikk vite det samme. Slik er det kanskje fortsatt for Everett. Han fortjener uansett et større publikum.

Giant Sand - proVISIONS

(Yep Roc)

Some say it's the end time, some say it's all just begun...