Herborg Kråkevik
Edith Piaf
Om Kalsoum

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Deilig emosjonelt

På tide å finne frem de store følelsene: Souad Massi, fløyelsstemmen fra Algerie, synger overbevisende om savn og eksil.

Hvor mange av dere lesere er det som har et kjærlighetsforhold til arabisk musikk? Sannsynligvis ikke mange. Også for meg har den arabiske musikken hittil vært en lukket verden. Som barn, da jeg bodde i et land i Midtøsten, satt jeg og min bror ofte foran TVen og lo oss skakke av de tjukke damene som sang på arabisk. Men det var da: Nå har jeg møtt Souad Massi.

Souad Massi har nå gitt ut sin tredje soloplate. Platen er et møte mellom arabisk musikk, vestlig pop og latino. Slike møter kan være ekle og overfladiske: Gjennomkommersialisert musikk, spesialdesignet for et marked som er sultent på noe "eksotisk". Men ikke denne gangen. Souad Massi lever selv i et spenn mellom ulike kulturer. Det er dét som gjenspeiles på platen - hennes personlige historie, fortalt gjennom musikk. Massi ble født i Algerie i 1972. På 90-tallet var hun frontfigur i et opprørsk politisk rockeband. I 2000 emigrerte hun til Paris, og begynte å gi ut musikk i eget navn. Et omskiftelig liv, underveis, borte fra hjemmet. Resultatet har blitt vakker musikk, der savnet og lengselen hele tiden er tilstede.

Hvordan skal så musikken på platen beskrives? Jeg vil hevde at Massis musikk hviler på to grunnpåler: Den første er den arabiske vokalmusikken, med sine karakteristiske vokalfraseringer, rytmer og strykere. Den andre pålen, som er minst like viktig, er vestlig visepop: Tenk utøvere som Edith Piaf, Tracy Chapman eller her hjemme Herborg Kråkevik. I denne tradisjonen er det personlige uttrykket viktig: Sangeren skal uttrykke noe personlig, skape autentisk kunst, gjenskape sitt personlige liv i musikk. Og det er dét Souad Massi gjør. Alle sangene handler om savn, om sorg, om lengsel etter noe som har vært: Hjemmet. Kjærlighet man har mistet. Røttene. Det er emosjonelt. Det er melanskolsk. Og det er deilig!

I utgangspunktet er det langt mellom Souad Massi og meg: Hun en fransk-algerisk musiker i eksil, jeg et blekansikt som lever godt her på det norske oljeberget. Likevel har jeg ikke noe problem med å ta til meg dette, å leve meg inn i musikken, å ta til meg lengselen Massi synger om. Kanskje er det fordi Souad Massi denne gangen drar så store veksler på den europeiske visepop-tradisjonen, kanskje også fordi alle tekstene er oversatt til engelsk i tekstheftet (ellers hadde jeg nok ikke skjønt så mye).

Eller kanskje fordi det rett og slett er vakker musikk.