Metallic Falcons
Larkin Grimm
Charalambides

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Trollkjerringer

Hengende slør og hjemmelagde veverier fra Chicago. Kvartett som drar oss med inn i spøkelsesskogen.

Disse fire kvinnene fra Chicago gjorde seg fortjent bemerket med sitt andre album Four Winds the Walker (2005) som nok et tilskudd i den voksende psych-folk/avantfolk-genren. This Is Fire holder noenlunde ustø kurs fra der vi sist forlot dem. Preget av mer utstrakt instrumentbruk og fyldigere lydbilde, men damene har på ingen måte beveget seg mot lettere tilgjengelig former denne gangen.

Spires That in the Sunset Rise behandler sine tradisjonelle instrumenter på særs utradisjonelt vis, og skaper stemninger som ligger langt utenfor konvensjonell visebasert nyfolk. Uten å bry seg noe spesielt om håndfaste melodier lager de heller tekstur-basert materiale og lett, transparente arrangementer som det kan ta tid å komme skikkelig inn i.

Åpningssporet Spike Fiddle Song er en aldeles strålende heksedans, den mest umiddelbare låten her, og en invitasjon om å ta turen fra de amerikanske skoger og dypere inn i eventyrland. Musikalsk ledes vi i sporene til nybrottsmenn som Sun City Girls, Charalambides eller Wooden Wand for den saks skyld. Instrumentenes skranglete sammensetning (slidegitar, autopharp, fele) henger sammen på et vis, og bindes ytterligere opp av Kathleen Bairds mystisk svevende stemmebruk til et spraglete lappeteppe som løfter oss et godt stykke over bakkenivå.

Det vil være en overdrivelse å si at resten av platen er like lett å følge. Jeg savner litt lettere melodisk sitteunderlag, og Bairds uglevokal blir i overkant krevende på sine mest dramatiske partier. Samtidig er det noe ytterst forunderlig over stemningen her som skaper en viss dragning mot det de holder på med. Den sørgmodige banjo/harmonium-drevne avslutteren sørger dessuten for at platen innkapsles på best tenkelig vis.

Spires That in the Sunset Rise lever opp til sitt naturalistiske navn også i tekstene, som inneholder mye natursymbolikk og sjelegranskning, et beskrivende eksempel fra Let the Crows Fly:

Let the crows fly
I have lavender rocks in my pocket
the seashore sung songs to my soul
and my mind wore thin at the tear of it...

Det er også verd å få med seg at alle fire er involvert i en rekke relaterte prosjekter, som nok er mulig å anskaffe i relativt obskure miljøer. Kan selv gå god for eksempelvis Taralies prosjekt TarPet, pakket i stiv papp og påklistret noen gamle tøystykker minner den om at dette ikke er ment for massene. I den sammenheng blir Secret Eye en major-utgivelse, og når både lyd og produksjon er såpass velholdt som her, så er det et greit sted å starte for de nysgjerrige.

Hvis man liker skumle folketoner fra midt-vesten.