cover

Parish

Thomas Strønen

CD (2005) - ECM / Grappa / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Fri-improvisasjon / Frijazz / Kammermusikk / Samtidsmusikk / Avantgarde

Spor:
Improvisation I
Suite for Trio
Improvisation II
Easta
Daddycation
Travel I
Quartz
Murring
Travel II
In Motion
C Moll Maj
Improvisation III
Nu

Referanser:
Mats Eilertsen
Bobo Stenson
Fredrik Ljungkvist
Tomasz Stanko
Jon Christensen
Jan Garbarek
Jimmy Giuffre

Vis flere data

Se også:
Pohlitz - Thomas Strønen (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Sart og sært

Parishs akustiske lydlandskap er behagelig, dog uangripelig.

Parish er ute med sitt andre album, men sitt første på ECM. Av en eller annen grunn står også denne platen i Thomas Strønen sitt navn, med Parish som platenavn. Muligens fordi ECM-sjef Manfred Eicher foretrekker å fronte plata med ett musikernavn framfor et pådiktet band-navn. Dette kan være et resultat av Eichers ønske om at musikken skal framtre mest mulig som "ernstmusik", det tyske begrep for seriøs musikk eller kunstmusikk. Tituleringene på plata tyder også på dette: Improvisation I og Suite For Trio III følger også kunstmusikalsk tituleringspraksis.

Musikken er av høyst europeisk karakter. Både på grunn av sin klassiske påvirkning, men også i det nøkterne tonespråket og enkel harmonikk som på Strønens koselige Easta. Både denne låten og flere låter kan minne om Mats Eilertsens prosjekt Turanga, med samme besetning, foruten at Stenson da var erstattet av cellisten Ernst Reijseger. De fri-improviserte strekkene som fyller nesten halvparten av platas 72 minutter, er åpne og infallsbaserte, og varierer fint i stemning og klangspekter.

Ljungkvist spiller utelukkende klarinett på de frie sporene, og assosiasjoner til såvel Jimmy Giuffre som New Orleans-jazzen dukker opp.

Strønen er komponist på de komponerte sporene, med unntak av ett stykke hver av Eilertsen og Ljungkvist. I tillegg til å skrive fine låter, er hans lydbank av perkusjonsinstrumenter både spennende og passende. Strønen er en svært lyttende slagverker som spiller fintfølende og dynamisk.

Det er de skrevne låtene som interesserer mest, og plata kunne muligens nytt godt av en jevnere fordeling av de frie sporene innimellom låtene, framfor å legge nesten alle de frie sporene først og etterfulgt av låter. I den form det framstår nå blir platen vel to-delt. Men dette er for all del ikke en dårlig plate, den er bare for uangripelig og anonym til å utmerke seg i jungelen av gode utgivelser i denne stilen.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Brandy - Full Moon

(Atlantic)

Brandy kikker mye tilbake, littegrann ned på skoa og bittelitt inn i fremtiden.

Flere:

Håkan Hellström - Ett Kolikbarns Bekännelser
John Olav Nilsen og Gjengen - For Sant Til Å Være Godt