Unida
Kyuss
Nirvana

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Gammelt nytt

The Last Drop ønsker å fremstå som et slags stonerband. Egentlig er dette stort sett bare utslitt grunge.

Det første jeg tenker på når jeg setter på denne skiva er Nirvanas minst poppa øyeblikk. I etterkant av Nirvana dukket det opp et hav av nå glemte kopiband. The Last Drop beveger tankene mine mot noen av disse. I tillegg blander de inn en del tyngre stoff og litt Pearl Jam-gitarer. Dersom jeg har forstått det rett, ønsker plateselskapet at bandet skal fremstå som et annerledes stonerrockband. Jeg kan ikke si at dette tilsvarer mine assosiasjoner.

Dette er tungt, seigt og litt psykedelisk. Bak ligger et uoriginalt, men helt greit driv. Oppå dette hiver man rundt seg med grungevokal og kjedelige gitarpartier. Drummed Out Of The Brownies er et eksempel på dette, mens Sheer Dementia høres ut som mye jeg har hørt tidligere. Coveret på Where Were You Living A Year From Now tilsier ni låter, Men innholdet er ti. Bonussporet går i samme gate som resten av skiva og gjør den verken mer eller mindre fornøyelig.

Til tross for at innholdet på plata er gammelt nytt fikser The Last Drop denne slags seige rock relativt godt. De har fulgt manualen for tung 90-tallsrock, og sørget for å få med alle de viktige ingrediensene. Inkludert uforståelige låttitler. Plata er ikke direkte fæl å høre på, men heller ikke særlig morsom. Jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å plukke opp denne igjen. Det er noe vissent eller kanskje drøvtygget over dette som ikke innbyr til gjentagelse. Jeg savnet rett og slett vitalitet og overraskelser.

The Last Drop er ikke kommersielle nok til å falle inn i noen nygrunge-bølge, og heller ikke interessante nok til å forvente noen større oppmerksomhet. Where Were You Living A Year From Now er irriterende grei og OK. Ikke noe nytt, og det som er gammelt gjør andre bedre. Dette er ingenting å rive seg i håret av. Verken i begeistring eller fortvilelse.