Dragontown - Alice Cooper (2001)
Welcome to My Nightmare - Alice Cooper (1975)
The Eyes of Alice Cooper - Alice Cooper (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Et mildt helvete

Epic mener det er verdt å basere en egen samler på de åra Alice Cooper hørte hjemme hos dem.

Det er mange grunner til å lage samleskiver over en artists karriere. Noen oppsummerer hits, andre karrierer, mens noen blir verken fugl eller fisk. Hell Is består av låter fra skivene Trash, Hey Stoopid og The Last Temptation. Disse tre skivene, alle utgitt på Epic, besto hovedsaklig av popmetal. Mange oppdaget Alice Cooper i denne perioden, så det er flere låter de fleste burde huske her. Likevel blir produktet tamt og rart. Dette er verken noen god introduksjon til artisten eller en gjennomgang av kunstneriske høydepunkter. Greit nok at Epic foretar en gjennomgang av Coopers år på labelen, men resultatet er en skive det neppe er verdt å betale fullpris for. Uten sammenligning forrøvrig tror jeg en samler kun basert på Bob Dylans kristne skiver er like uinteressant for den jevne Dylan-lytter som dette er for Cooper-fans.

Etter at Alice Cooper hadde klart å stable en brukbar karriere på beina igjen på siste halvdel av 80-tallet, toppet han det hele i 1989 med Trash. Ikke siden 1977 hadde han liggi i nærheten av så høye plasseringer på salgslistene. Nå lente han seg på tidens populære hard rock-navn som Aerosmith og Bon Jovi. Låter som Poison, House Of Fire, Bed Of Nails og Only My Heart Talkin' ble hits i flere hjørner av verden. Her hjemme preget de blant annet Ti i skuddet-lista.

Oppfølgerne Hey Stoopid og The Last Temptation solgte også bra, uten å sette like dype spor. Fra disse kom store og små singelsuksesser som Hey Stoopid, Love's A Loaded Gun og Lost In America. Formelen var den samme. Med hjelp av kjente navn i studioet skulle Cooper holdes i rampelyset og selges til stadig nye ungdomskull.

Problemet var bare at disse årene var noen av Alice Coopers kjedeligste, musikalsk sett. Til tross for at skivene hadde flere fengende slagere som kan fremkalle sentimentale glis flere år etterpå, er ikke dette påfallende spennende lytting. Mye er glatt, stadionpreget og slapp soft rock. Materialet er preget av lighterballader og mild hard rock av FM-format.

Poison kan vel spille på de sentimentale strengene til enhver som var tenåring i 1989. Flere av de andre kan kanskje også bringe tilbake minner om radiolytting og hjemme-alene-fester. Hell Is Living Without You, Only My Heart Talking og Love's A Loaded Gun er brukbare powerballader, men ikke av stilens sterkeste. I tillegg finner man andre låter med god popappell.

Det som plager meg mest er ikke at Cooper laget disse skivene, men at en samler basert på dem føles unødvendig. De tre siste låtene er kanskje ment som godbiter for fansen, men ender mer opp som gammelt rusk og rask. Coopers versjon av Fire tar liksom ikke helt av. Liveutgavene av Go To Hell og School's Out er heller ikke mer enn midt på treet.