Rune Lindbæk
Flunk

Cinematronics - Ugress (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Staude

Ugress er kommet for å bli og leverer en god, men ujevn debutskive.

Ugress representerer litt av en solskinnshistorie. I løpet av et halvt år har enmannsforetaket Ugress gått fra ingenting til å bli rutinemessig spilt på Petre og hypet i musikkpressen. Etter å ha slått igjennom med låta Loungemeister, som vant NRK Upunkts Urørt-konkurranse, har Ugress blitt livlig omtalt i norske medier. Nå skal dommen felles over Gisle Martens Meyers debutalbum Resound som er å finne på det nyetablerte plateselskapet Port Azur.

Første mulighet til å bli kjent med Ugress på skive kom med Port Azurs samleskive denne sommeren, hvor Ugress var tungt representert. Personlig var jeg imponert over bidragene fra Ugress, og uttrykte min forventning til den lovede langspilleren. Nå er Resound kommet i hus og jeg lar meg fortsatt begeistre av prosjektet, men er mer reservert overfor albumet som helhet enn de tre smakebitene Port Azur serverte tidligere i sommer.

Spider-Man Theme åpner langspilleren friskt og fortsetter til en viss grad i samme gate som Petre-hitten Loungemeister, med et fengende groove og boblende bass. Instrumenteringen er mer variert på Spider-Man Theme sammenliknet med Loungemeister og vil nok appellere til fortsatt radiospilling når denne slippes som singel. Med unntak av Decepticons er det låtene uten tradisjonell vokal som står sterkest, og den hyppige bruken av samplet dialog fungerer godt. E-Pipe følger i samme spor som åpningslåta, men hviler i mye sterkere grad på fløyte som hovedinstrument hvilket bidrar til å gi låt et preg av 90-tallet og utgivelsene til Bobby Hughes Experience og Sternklang.

Therese Vadem fra Atakama leverer vokal på fire av låtene på Resound med varierende hell. Vadem introduseres gjennom låta Queen Of Darkness med et nedtonet og mollstemt uttrykk ikke ulik Port Azur-låta Poetry Of Death. Det er i selskap med et dramatisk og fortettet lydbilde at Vadems stemme passer best, som på den sterke Decepticons. Sammen med rett mengde sampet dialog av den dramatiske sorten, byr Vadem på sterk formidling av egne tekster. Dessverre blir ikke resultatet like godt på de rolige låtene Falling og Kaleido Scope hvor Vadem streber etter å matche Anneli Dreckers stemme, uten helt å nå opp til hennes særegne uttrykk.

Film byr åpenbart på stor inspirasjon for Gisle Martens Meyer og hans Ugress-prosjekt. Låter som Reason To Believe og Trigger 22 er spekket med sitater fra mer eller mindre kjente dialogsekvenser. Aller morsomst er det i Trigger 22 når Bjørn Sundquist ytrer den übermystiske linja "Du har sett noe du ikke burde ha sett".

Gjennom Resound beviser Ugress at suksessen med Loungemeister ikke var et blaff. Albumet er gjennomarbeidet og inneholder øyeblikk som matcher det beste fra Bergen, og med et par år til på nakken kan nok Martens Meyer ta opp kampen med besteforeldrene fra Tromsø.