Fight Test - The Flaming Lips (2003)
At War With the Mystics - The Flaming Lips (2006)
Embryonic - The Flaming Lips (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mens vi venter...

Den nye EPen til The Flaming Lips fortsetter i samme spor.

The Flaming Lips er et spennende band. Både jordiske og utenomjordiske lyder vaskes sammen med moderne rock. Optimisme og følsomhet. Undring og særhet. Jeg kan sikkert finne på mange adjektiver for å beskrive The Flaming Lips. Men først og fremst drømmerock i landet psykedelia der elektromaskinene har tatt over. Der følsomheten ligger ankret i vokalen og det lyriske budskapet til Coyne.

Trioen, bestående av Wayne Coyne, Michael Ivins og Steven Drozd (og medvirkning fra produsenten Dave Fridman) stammer fra Oklahoma City, og så livets lys i 1983. Det skulle bli flere år på banen før bandet slo riktig igjennom. Med rockeplata The Soft Bulletin som kom ut i 1999, kunne de virkelig smile fornøyd. I fjor ga de ut den litt mer neddempede Yoshimi Battles the Pink Robots som innfridde for en del av publikummet, men muligens skuffet en annen del.

Når de i 2003, året etter plata som for meg var inngangsbilletten til deres underlige univers, slipper en EP, er dette en smakfull smakebit på hva fremtiden vil gi oss av flammende leppers musikalske bidrag. Plata inneholder "four brand new tracks", to remixer av Ego Tripping og en mix av Do You Realize (begge låtene stammer fra Yoshimi Battles the Pink Robots).

Første sang ut, og platas definitive vinner, Assassination of the Sun, er en absolutt vakker og behagelig ballade som er lett å synge med på. Nesten umulig å la være, vil jeg si. Eller så kan man alltids holde kjeft og bare lytte. Sårheten i Coynes stemme gir alltid følelsen av at det formidles viktige temaer og du gripes kanskje av en alvorlighet. Bevegende. Denne vakre flyvefølelsen fortsettes på neste spor: I'm a Fly In a Sunbeam (Following the Funeral Procession of a Stranger). Et langt og stort navn for en låt som ikke inneholder et eneste tydelig ord (man hører bare noen svake ekko). Jeg begynner å tro temaet er sol, for også neste sang har en forbindelse til denne glødende massen som holder oss i live, Sunship Balloons. Denne er hakket mindre bra enn Assassination, men de drar allikevel seg godt i land.

Remixene er over all forventning (nå har mine forventninger til remixer aldri vært skyhøye). Her viser de evnen til lek og humor, noe som best kommer fram i den ene mixen av Ego Tripping (som får tilnavnet Self Admiration With Blow-Up Mix). Den starter veldig dansevennlig i taktfaste tramp. Du allmektige, dette er stilig. Man danser med til beatsa, upp-upp-upp-upp-upp dunk-upp-dunk bimp-upp. Like a japanese robot. Deretter legges vokalen omsider på, like delikat og varsom som nysnø. Akk akk. Jeg foretrekker uten tvil denne versjon fremfor originalen.

Siste sang ut minner oss på hvilken høytid vi nettopp passerte, A Change at Christmas (Say It Isn't So), og selv om den ikke gir deg like stor klump i halsen som Prøysen, så gir den meg en god magefølelse for neste Flaming Lips-utgivelse.