Before the Dawn Heals Us - M83 (2005)
Saturday = Youth - M83 (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Som en pose M&M

Rocken har Radiohead. Nå har elektronika fått M83.

Den franske technoduoen M83 gir med Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts ut sin andre plate, og det er en plate som fortjener langt større oppmerksomhet enn den stort sett oversette debuten.

Det hele begynner med en slags prolog, i form av sporet titulert Birds, som simpelthen er lyden av fuglekvitter, noe halvartikulert, cheesy elektronikastøy og en metallisk stemme som gjentar et mantra om skinnende sol og flyvende fugler. Etter dette møter vi et nokså grandiost spor; Unrecorded høres ut som musikken i bakgrunnen på Commodore 64-spillet Last Ninja III, bare mye, mye bedre. Uttrykket til M83 er i det store og hele nokså primitivt, sett i samtidsmusikalske øyne, lydene som produseres minner stadig om nevnte spillmaskin, og kan også vekke referanser til el-naivist Kim Hiorthøys lydbilde. Men å trekke paralleller blir i det store og hele vanskelig med dette særegne bandet, som har lykkes i å skape noe helt eget ved hjelp av gamle instrumenter kombinert på nye måter.

Platen er instrumental, foruten enkelte setninger, nynne-partier og åpningssporet, og et velkjent problem med instrumentalplater er sangtitler (for de som deler min kanskje litt sære interesse for denslags). Titlene er ofte valgt helt på måfå, uten noen åpenbar referanse til sangens innhold. Så er imidlertid ikke tilfelle med denne platen; titlenes relasjon til låtene er som haikudiktenes forhold til virkeligheten de beskriver; de bekrefter og utdyper hintet vi får i tittelen. Sjelden har jeg følt meg mer i kontakt med Det Hellige enn når jeg hørte In Church for første gang, og den hektiske tonen og fiffige samplingen i America vekker tankene på en hektisk amerikansk storby nærmest intuitivt, før vi legger ut på tur på et blikkstille vann under blå himmel ved et majestetisk fjell i On a White Lake, Near a Green Mountain. Dette kombinert med en stram produksjon og et stilrent cover gir følelsen av å sitte med et helstøpt produkt foran seg, den gode følelsen av å sette pris på en plate som er gjennomarbeidet ned til den aller minste detalj.

M83 makter å forene musikksjangre som techno, synthpop, postrock, drone og shoegazer (My Bloody Valentine har ofte vært nevnt som referanse) i løpet av 12 spor på en lekende lett og vakker måte, uten at det lyder overprodusert, pretensiøst eller kaotisk. Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts er ganske enkelt en av de aller beste elektronikaplatene i år, og vekker lystige referanser til ting jeg hadde glemt ut, som nevnte spillmaskin, den gamle Casio-klokka mi, og de svulstige Jean Michel Jarre-kassettene jeg har hjemme på gutterommet.