cover

The Killer Inside Me

Green On Red

LP (1987) - Mercury

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Ørkenrock / Countryrock / Americana / Paisley Underground

Spor:
Clarkesville
Mighty Gun
Jamie
Whispering Wind
Ghost Hand
Sorry Naomi
No Man's Land
Track You Down (No Man's Land)
Born To Fight
We Ain't Free
Killer Inside Me

Referanser:
The Rolling Stones
Woody Guthrie
Neil Young & Crazy Horse

Vis flere data

Se også:
Green On Red - Green On Red (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Hammer & Sigd vs. Stars & Stripes

Glory, glory, hallelujah, Stuart's drinking and raising hell every night...

USA, 1987: Reagan-perioden drar seg mot slutten, økonomien er relativt svak, kriminaliteten og arbeidsledigheten høy og klasseskillet øker. Dette er den politiske og sosiale virkeligheten som vibrerer bak Green on Reds mørke mesterstykke The Killer Inside Me, en noe glemt plate innen skitten amerikansk gitarrock.

Allerede på det treffende omslaget illustreres en håpløs stemning. Bilkøen som slurer av gårde mot kveldsmørket, mens solen sukker langsomt farvel over neonglorien langs den endeløse motorveien. Bildet alene forsvarer å anskaffe vinylutgaven av The Killer Inside Me. Tittelen er hentet fra Jim Thompsons kritikerroste krimklassiker ved samme navn, om den paranoide og schizofrene politimannen Lou Ford. Han er en tilsynelatende sympatisk fyr som beskyttet av sitt presentable ytre begår en rekke ugjerninger. Boken er skrevet i første person, slik at leseren kommer tett under huden på drapsmannen. The Killer Inside Me anno 1987 er også en under-huden historie om drapsmenn, helter og andre skikkelser fra den amerikanske hverdagen.

Den tidløse stilen til Green on Red er rufsete og rå i formen, med Dan Stuarts piskende stemme i rollen som småkårsfolkets anklager og forsvarer. Cacavas, Prophet og Waterson er som vanlig glimrende på sine respektive instrumenter, og rocker langt hardere enn det GoR tidligere hadde vist på plate. Her kommer det frem, både røttene til Neil Young & Crazy Horse på midten av 70-tallet, inspirasjonen fra Rolling Stones' Exile On Maine St. og rølpen til The Replacements kan høres her. Produsent Jim Dickinson skapte en skitten skive, men unngikk stort sett å skru den flate 80-tallslyden som har ødelagt så mange fine utgivelser fra denne tiden. Det gjør at man kan snurre platen den dag i dag uten å skjemmes.

Killer Inside Me åpner med Clarkesville, med sinnet og skriket fra småbyen: "There's a howlin' wind outside, screaming bloody murder (...) I live in Clarkesville, where the rich get richer and the poor get less..." Clarkesville er bildet på den klassiske amerikanske drømmen, hvor noe har gått aldeles galt, og er en kontant åpningslåt. Den tøffe tonen erstattes raskt av en vever countryvise, men med den sosial kritikken i behold: "The way the west was really won, plenty of cheap labour and a mighty gun", og det fortsetter til på Jamie: "People come, people go, they die in car wrecks in old Mexico...", og gospelkoret fra The White Sisters og The Brown Brothers er aldri langt unna. Som på huskende Whispering Wind eller rølpete Ghost Hand, rett og slett om: "Drinking and raising hell every night". Side 1 slutter med nok en countryballade, Sorry Naomi: "There ain't no good old days (...) they might hang you for the color of your skin or for the church you go in". Naomi er en trist, men nydelig avslutter før du vender tallerkenen.

Side 2 er ikke mindre solid. Bandet åpner med nok en hardtslående åpning med No Man's Land: "I'm no preacher, I'm a sinner at best, I'm just a pilgrim in a no man's land..." og Track You Down (No Man's Land), før de roer seg med platen definitive barcountry-låt. Born to Fight er historien om mannen som etterhvert drar til El Salvador for å kjempe i jungelen: "He painted flagpoles for a living, way down south, like the way the flag waved in the wind it made him feel so proud, he took the fall from 30 feet and came out alive...", fortsetter med mer gospel i We Ain't Free. Om den amerikanske rotløsheten slik vi kjenner den, når alt håp er ute er det bare en ting å gjøre, og det er å dra til Mexico: "Pack up the kids we're moving to Mexico, we ain't free, we're just going round and round..."
Det seige, nærmest dommedagspregede tittelsporet er en mektig avslutter. Etter en slitsom rundreise på det amerikanske kontinentet er vi i Clarkesville igjen. Bare håpløsheten og oppgittheten er tilbake, og illusjonene er totalt fraværende: "There's a light in your eyes that always finds the darkness in my soul...."

"I haven't been sober lately" synger Dan the Man, og ble sørgelig nok heller ikke edru på noen år etter denne platen. Med Killer Inside Me hadde han som Bjørneboe etter å ha skrevet Frihetens Øyeblikk vært gjennom en tung prosess. Bandet ble spådd en lysende karriere etter forløperen, Gas Food Lodging (1985), men Killer Inside Me floppet for et større publikum. Medlemmene gikk også hvert til sitt, selv om navnet fortsatt bestod i en noen år. Dette er for meg deres virkelige svanesang.

Det er ikke lenger mange igjen av Green on Reds kaliber, som lager ærlig rock med en refsende og politisk bevisste tekster. Men det er heldigvis aldri for sent å børste støvet av denne glemte platen.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Philip Kane - Time: Gentlemen

(Corrupt)

Ein mystisk herre frå London, med stor stemme, poetisk brodd og fertile tonar.

Flere:

Silverchair - Diorama
Pat Jordache - Future Songs