Edie Brickell
Jewel
Bernard Butler

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Livet er vakkert!

Heather Nova serverer smilende og sofistikert pop på høyt nivå.

Når man skal skrive om Heather Nova er det fristende å åpne med referanser til tv-serier som Dawson's Creek og Felicity. Ikke bare som stemningsskaper rent musikalsk, hun kunne også utseendemessig gått rett inn som rollefigur begge steder. Om noen tror dette er ment som en negativ introduksjon tar de totalt feil. Undertegnede elsker tv-serier med litt for pen ungdom med litt for "store" kjærlighetsproblemer, akkompagnert av søt popmusikk - perfekt på mørke søndagskvelder!

Likeledes er det befriende å høre en ung, kvinnelig singer/songwriter i popsjangeren som IKKE maser, hyler og skriker så du skulle tro hun hadde sett fanden på flatmark. Er det noe vi ikke trenger så er det enda en Mariah, Celine eller på den andre siden, enda en ny rasende Alanis.

Heather Nova er jo glad (jamfør låta Virus Of the Mind)! Hun synger om hjerte/smerte på en behagelig og avslappende måte, som helt fint kan lyttes til uten at man trenger nervepiller i etterkant. Rocker litt gjør hun innimellom også (I'm No Angel).

På hennes fjerde album begås ingen store musikalske krumspring som vil gå inn i musikkhistorien, men hun lykkes i stor grad med å gi oss et vakkert og stemningsfylt album. Pen orkestrering og lydbilder som skifter mellom det lett pompøse til det mer akustisk-orienterte vitner om en produksjon med profesjonell hjelp bak spakene. Overraskende er det kanskje for noen at det faktisk er hiphop-mannen "Bassy" Bob Brockman som står bak miksingen. I tillegg til perfekt produksjon, har den unge damen også vært så heldig at hun er utstyrt med en særdeles vakker stemme, som hun tar i bruk i stor utstrekning. Vakre, enkle og lekre låter er hva du får av Heather Nova. Sofistikert pop på høyt nivå, med en nydelig tekst og låtforfatter bak.

Vi befinner oss altså i den lille erkemoralske landsbyen Dawson's Creek, USA. Vi er på en meget trivelig, typisk amerikansk bar. På scenen sitter den meget inntagende Heather Nova og spiller for oss på sin kassegitar. Vi har få eller ingen problemer der vi sitter å nipper til vår første (og eneste, selvfølgelig...) rom og cola. Vel, det eneste problemet måtte være hvem vi skulle velge av de to hysterisk kjekke bestekameratene som omkranser oss. Heather Nova sørger for den helt rette romantiske stemningen og gjør vår kveld perfekt.

South med Heather Nova er en vakker plate!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen