The Understanding - Röyksopp (2005)
Junior - Röyksopp (2009)
Senior - Röyksopp (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Lekker og vakker debut! Hurra!

Rensemelk for sjelen fra nye Tromsø-yndlinger.

På en sliten skolebenk på åttitallet satt Svein Berge og Torbjørn Brundtland. Der ble de hetset av musikklærere og medelever for sin manglende interesse for heavyrockernes ballesvette, piggtrådlyd og monumentale utgivelser.

Året er 2001: Det er tid for hevn for Berge og Brundtland. Deres interesse for elektronisk musikk fenger noe bedre i moderne tider enn når Europe og Iron Maiden var på høyden. Etter å ha lekt seg i prosjekter som Aedena Cycle, Alanïa, Drum Island og Those Norwegians har duoen igjen funnet hverandre – i Bergen. Brundtland har også medprodusert Bel Cantos siste og Anneli Dreckers solodebut, og Röyksopp har rukket å gi små drypp av hva vi har i vente siden starten i 1998. Nå er tiden kommet for å vise både publikummet av platekjøpere og klubbgjengere hva som er god musikk. Med Wall of Sound i ryggen (hvem vil ikke like å stå i denne stallen, sammen med Les Rythm Digitales og Propellerheads?) kan det ventes å bli en saftig framtid.

Og deilig er det! Melody A.M. består kun av ekte godlåter, i en melodisk strøm av houselignende, chill-out-pregede perler som balsamerer sjelen og sinnet til lytteren. Dansevennlig er det også (og sikkert enda mer i kommende remikser). Det hele sveiver i gang med So Easy, en mystisk og skummelt klingende sak som smyger seg ut av høyttalerne, og varmer og kroppen for de kommende ni sporene. Eple, som også er første singelvalg, er fengende og absolutt dansbar. På Sparks er Anneli Drecker med på å gjøre låten til en ytterst vakker og fengslende affære. Erlend Øye fra Kings of Convenience legger vakker vokal på to av sporene, noe som gjør seg helt fortreffelig. Og blandingen av beroligende toner og vokal paret med eggende rytmer som river opp i låtene blir for meg det som kjennetegner Melody A.M. Særlig å fremheve er den vanvittig vakre Remind Me med nevnte Øye på vokal. Man mister nesten pusten av en så skjør elektronisk basert låt, som samtidig er så enkel at den fenger umiddelbart. Mer, mer!

Ja, Tromsø bærer mange gode frukter. Lene Marlin og Espen Lind er vel ikke det første jeg personlig ønsker å assosiere med byen, men Röyksopp vil definitivt forsterke byens posisjon på det norske musikk-kartet. Profet i eget land blir man dog ikke, da tar man heller turen til Bergen. Årets beste norske!