Johnny Winter

I'm Ready - Muddy Waters (1978)
Hard Again - Muddy Waters (1977)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Blues fra virkeligheten

Muddys svakeste Blue Sky-album betyr ikke at det er en dårlig plate.

King Bee var Muddy Waters' siste studioutgivelse før han døde i 1983. Den er den klart svakeste av de tre nyutgivelsene på Blue Sky (Hard Again, 1977 og I'm Ready, 1978 er de to andre), men det betyr ikke at den er dårlig. Det finnes høydepunkter her, som I'm a King Bee med den karakteristiske hule slidegitaren og den herlige, akustiske I Feel Like Going Home, som minner om Muddys gamle plantasje-innspillinger, her med Johnny Winter på slide. En annen godbit er Champagne & Reefer der den aldrende Muddy befaler champagne når han er tørst og en rev når han vil ha det moro.

Likevel mangler livsgleden og den åpenbare positive vibben som var til stede på de to foregående platene hans. Mye av årsaken er at bandet var i ferd med å falle fra hverandre på grunn av uenigheter innad, dette i henhold til Bob Margolins liner notes. Muddys helse var ujevn, noe som gjorde at de ikke fikk spilt noe særlig live. Likevel ville ikke Muddy (eller manageren) betale musikerne mer for spillejobbene. På den annen side skaper dette plenty av blues fra virkeligheten på albumet. De interne stridighetene høres i musikken på godt og vondt. En liten morsomhet i den forbindelse: Muddy ante at innspillingene av King Bee kom til å gå tyngre, så han sa i forkant at han skulle spille inn en bra siste plate om det så skulle ta ham tre dager. Akk, det var tider.

King Bee lider av mangel på harmoni (hvor merkelig det enn høres ut på en bluesplate), men dyktigheten til musikerne og Muddys stemme og låtmateriale redder mye av dagen. 3-4 av låtene er dessuten fra I'm Ready-innspillingene, og de er jo konge.

Jeg anbefaler alle som er i nærheten av å være interessert i blues og alle som er interessert i amerikanske musikk og dens historie å kjøpe alle de tre utgivelsene som nå kommer i ny tapning fra Sony Legacy. Begynn med Hard Again, og hvis det fenger, så fortsett med de to andre. Og mens du er i platesjappa, så kan du jo snappe med deg den doble Muddy "Mississippi" Waters - Live, som også er kommet ut på nytt. Der hører du hvordan disse platene fungerte i levende live. Alle er absolutt anbefalt lytting og en deilig motvekt til alt som minner om strømlinjeforming i musikk. Ikke akkurat soft rock fra California, dette.