Ai Phoenix

Hush Hush - Nathalie Nordnes (2003)
Hush Hush - Nathalie Nordnes (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mest for bakgrunnen

Lett å like - men fungerer best som bakgrunnsmusikk.

La meg gjøre det klart, først som sist. Nathalie Nordnes er ikke noe du setter på for å utfordre deg selv. Dette er lett tilgjengelig musikk - en mellomting mellom easy listening pop og kommersiell jazz. Meget godt tilpasset radio og voksne jenter mellom 30 og 40 som er "glad i jazz", men som ikke bryr seg noe videre om hvem Miles Davies eller John Coltrane var.

Debutalbumet Hush Hush (2003) førte Nordnes inn i rekken av mange talentfulle debutanter fra Bergen. Samarbeidet med Sondre Lerche ga nok lettere aksess til media enn det andre debuterende artister og band opplever, men da Hush Hush etter hvert viste seg å inneholde en håndfull gode popmelodier som absolutt holdt et par kvalitetsnivå over det som er vanlig fra debutende artister, så måtte de fleste vedgå at oppmerksomheten var vel fortjent. Nå er altså oppfølgeren klar. Join Me In the Park er unnfanget i tett samarbeid med produsentene Kato Ådland og Hans Petter Gundersen (The Sensible Twins) som blant annet tidligere har jobbet med Sissy Wish og Real Ones.

Som på debutplata så har de fleste av låtene på Join Me In the Park en easy listening/lett jazzpop stemning. Det er musikk som er vanskelig å mislike. Ja, man nikker anerkjennende når man hører på den unge damas egenkomponerte låter - og må vedgå at det er bra - men for så å glemme låta umiddelbart når den er over. Det er bra håndverk, det er flinkt, det er vanskelig å mislike, men også lett å glemme.

To av låtene på plata skiller seg litt ut fra easy jazz-modusen, og det er også de to låtene som jeg liker klart best. Open Your Eyes er nattklubbjazz med sensuelle franske undertoner. Man ser for seg mørke bakgater, dempet gatelys og en flørtende Nathalie Nordnes sprade bortover street'en. På I Would Love to Tell You All sveiper hun innom Kina og serverer oss et refreng som melodimessig legger seg tett opp til orientalske - og spesielt kinesiske melodilinjer. Og ja, det
funker absolutt! Refrenget er på grensa til irriterende fengende - det har vært i overkant representert i undertegnedes nynnespilleliste i det siste.

Jeg synes Nordnes stort sett funker best som triviell bakgrunnsmusikk. Musikk som du synes det er helt ok - ja nesten kjekt - at dama vil høre på mens dere kjører til hytta. Faren for å miste oppmerksomheten og kjøre i grøfta er forsvinnende liten. De beste låtene på Join Me In the Park er likevel så sterke at jeg lander på en 4'er. Og hvem er jeg til å dømme? Menn i 30-årene er neppe med i plateselskapets definerte målgruppe.