Major Walk - live version
Shaman - live version

Infernal Machine - Jazzmob (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Tougher than rough

Et spennende sammensatt band under ledelse av Jon Klette. Dette må være et av de beste albumene fra 2003?

Dette er første slipp på bandleder Jon Klettes etikett Jazzaway, og kom i butikkene desember 2003. Pathfinder viderefører elementer fra et frittflytende afro-amerikansk groove med utspring i 60-tallets jazz, og er også delvis en forlengelse av det nå avviklede bandet Element. Klettes partner på saksofon, Gisle Johansen (låtskriver i Element), er også en sentral del av Jazzmob, og Johansen har tatt med seg tittelkuttet Shaman fra Elements siste. Shaman var riktignok en del av repertoaret til Jazzmob før Element festet den til plate.

Ser man bort fra Shaman som finnes i en studioversjon og en liveversjon her, er alle sporene signert Jon Klette. Bare for å bli ferdig med Element kan man bruke Shaman som en indikator på det som skiller disse to bandene fra hverandre. Jazzmobs studioversjon er tyngre, har et strøk av mørkere og mer abstrakt psykedelia, og for å bruke en filmatisk referanse kunne David Lynchs Bang Bang Club fra Twin Peaks fungert som den perfekte scene for Jazzmobs Shaman. Elements fascinasjon for et østlig, arabisk-inspirert sound eksisterer ikke på Pathfinder, og dessuten bringer Anders Aarums elektriske piano Jazzmobs sound enda et skritt videre mot 70-tallet. Riktignok uten at det lukter kokain, fusion og rock av det.

Nå er ikke alle låtene signert av Klette kalibrert med samme mørke skyts. Pathfinder beveger seg fram og tilbake mellom uptempo hard bop, vanvittig groovy partier og lettere temaer, og låtene stivner aldri i noen spesifikke stilarter. Stemningsmessig finnes også kontemplative partier, som i The Quest, men den religiøse overbygningen hos John Coltrane eller Pharoah Sanders er milevis unna, det samme er space-hallusinasjonene hos de mer psykedeliske frijazzkonstellasjonene fra 60-tallet. Spesielt Aarums elektriske piano bygger en bro til Miles Davis' elektriske periode og 70-tallet, med Bitches Brew som et av høydepunktene. Intensiteteten i Pathfinder nærer også et lite slektskap til Miles fra samme periode, men der Miles' musikk bikket over i ukontrollert galskap har Klette kontroll med sitt band og mister aldri fokus på kjernen i de sterke melodiene. Vel, det er ikke helt sant. Livekuttet Major Walk hører egentlig hjemme på et asyl. Det samme gjør liveversjonen av Shaman der Bjørnar Andresens wah-wah bass virkelig bringer bandet inn i galskapens jazzhus. Fete saker.

Klettes låter er befriende frigjort fra staffasje og sminke, og man kan nesten kalle dem sekulære i den forstand at de er på nippet til å løsrive seg fra tradisjonene. Selv om de er på god vei finnes det allikevel en tilknytning til det klassiske introduksjonstemaet med melodi og avslutningstema, og det ligger en viss regelmessighet i den strukturen som noen ganger kan gjøre låtene litt forutsigbare. Men samlet sett utgjør låtene et nesten sømløst album; de glir nesten ubemerket over i hverandre og det finnes temaer som går igjen som en rød tråd.

Jon Klettes Jazzmob er et virkelig spennede sammensatt band, og Pathfinder er en fantastisk god plate. Den er godt produsert og dynamikken i lydbildet er som skapt for Klettes låter. Det virkelig røsker i bass og trommer, og piano og blåsere er klare og tydelige på toppen av lydbildet. Samtidig har produksjonen beholdt mye av det rå preget låtene er i besittelse av, og de to livekuttene som avslutter albumet setter bandet i et nærmest fullendt perspektiv. Dette er raffinert, og vilt.

Svein Finnerud Trio - The Complete Released Works 1968-1999

(Plastic Strip)

Hvor fri kan man være? Svein Finnerud er evig bundet til Club 7-stadiet i norsk jazzhistorie.