Frederick Delius
Darius Milhaud

Can Cladders - High Llamas (2006)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Amazing Corn Beet rock!

High Llamas har lenge befunnet seg himmelhøyt oppe i Himalaya, men har likevel klart å nå nye høyder på Beet, Maize and Corn!

Sean O'Hagan var allerede i Microdisney-tiden på slutten av 80-tallet en lovende låtskriver, og klarte i 1994 å gjøre umulige ting som å etterlate den coole LA-duden Donald Fagen i kumøkk-stinkende kulturlandskap på sporet Checking In, Checking Out (Steely Dans sangharmonier ble kombinert med Tom Petty-aktig country-folk!). Siden har han skjemt oss fullstendig bort med geniale pop-mesterverk som Hawaii og Cold'n'Bouncy. Særlig sistnevnte var en unik blanding av easy listening, kammer-pop og eksperimentell electronica på instrumentalsiden, og doo-wop og ekspressivt framført solosang på vokalsiden. Assosiasjonene kunne løpe vilt mellom Brian Wilson, Burt Bacharach, 60-talls kitsch, Ennio Morricone, Stereolab, Kraftwerk, Steely Dan, osv. Gjerne innenfor et tidsspenn på noen få minutter. High Llamas storhet har bestått i å føre sammen musikalske motsetninger og altså å lage noe som går langt utenpå det å skape Beach Boys-pastisjer for viderekomne (noe endel ureflekterte kritikere har beskyldt dem for å lage).

Det som har ført Sean O'Hagan inn i selskap sammen med det 20. århundres største låtskrivere er hans begavelse for å lage iørefallende enkle melodier og deretter bake de inn i komplekse strukturer. Hans elegante kombinasjoner av vokal og instrumental musikk kan ha rondo-form, elementer av syklisk komposisjon, brede jazz-akkorder og filmatisk produksjon, men likevel være uforskammet fengende og enkle før du starter analysen.

Denne gangen har Sean O'Hagan stort sett snudd ryggen til Pet Sounds og skiftet favorittdrink fra kilende elektronisk boblevann til naturtappet kildevann fra Tir Na Nogs magiske kilde. De avanserte stryker- og blåserarrangementene har lenge vært en viktig bestanddel i High Llamas musikk, sammen med kor, piano og vibrafon. Denne gangen danner disse bidragene hele den musikalske ryggraden og du skal lete lenge etter elektriske gitarer (og banjo!). Elektronikken som var så viktig på Cold'n'Bouncy, Snowbug og Buzzle Bee er nå fullstendig utdødd. High Llamas er nå like langt unna Stereolab som det Mary Hansen er!

Hvordan hever så Beet, Maize & Corn seg i forhold til High Llamas ikke ubetydelige tidligere høyfjellsekspedisjoner? Faktisk er dette en av gruppas mest vellykkede plater, der O'Hagans geniale pop-kunst åpenbarer seg i all sin skjønnhet gang på gang. Calloway og Rotary Hop er gode eksempler dette, men den landlige og romantiske stemingen fra utkantstrøkene på de britiske øyer slipper aldri taket. Dette er et erfarent avbalansert mesterverk fra start til slutt.

High Llamas fortsetter å sprenge rammene for såkalt populærmusikk. De har med Beet, Maize and Corn laget en plate som hopper bukk over selve rockebegrepet og i stedet knytter nære bånd mellom samtiden og det tidlige 20. århundrets jazz, pop og klassiske musikk. Å gjøre dette på en måte som er så luftig lett, enkel og samtidig kompleks er en stor bragd. Dette er en magisk, gammel filmklubb-opplevelse du vil ønske å ta med deg inn i selve evigheten.

Årets (hittil) beste plate!