Mazzy Star

Beach House - Beach House (2007)
Devotion - Beach House (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Melodiøs drømmeverden

Når jeg hører på Beach House, blir skyer til bomull og himmelen pastellfarget.

Beach House lager musikk som samsvarer med et visuelt bilde av bomullsskyer og pastellfarget himmel. Fløyelsmyk snø og snøkrystaller er også del av dette bildet, i hvert fall i skrivende vinterdager. Beach House er harmonisk og drømmende psykedelia, og fremfor alt veldig vakker musikk. De tar oss med til en transcendent og god verden, som varer fra gitarklimpringen i første låt til musikken gradvis blir borte i siste.

Teen Dream byr på dysterhet og tristesse i det ene øyeblikket og ren lykke i det neste. Ofte går disse stemningene i hverandre, andre ganger alternerer de nesten umerkelig om å være i fokus, – og det er noe av dette som gjør Beach House unike. De sinnsstemningene de skaper og den nesten suggererende effekten disse har, er ikke mange andre band forunt. Det er både en åpenhet og intimitet i denne musikken som i samspill skaper en effekt det rett og slett er vanskelig å forholde seg likegyldig til. Beach House er, kort sagt, musikk som beveger, og Teen Dream er deres hittil beste plate.

Duoen fraviker ikke sin allerede velkjente stil i særlig grad, men et mer pop-preget lydbilde er mer åpenbart her. Teen Dream kan fremstå som et litt mer voksent Mazzy Star, eller Galaxie 500 i møte med naiv 60-tallspop. Platen er mer tilgjengelig og publikumsvennlig, og preges av muntrere melodier og en større musikalsk åpenhet enn deres to foregående. Samtidig virker den mer gjennomtenkt og fokusert, noe som unektelig gjør sitt til å heve nivået. Og, viktigst av alt, de lykkes i alt de her foretar seg.

Teen Dream fremstår som genial, i all sin intrikate enkelhet. Men det er ikke enkel musikk, på ingen måte. På overflaten kan det kanskje høres slik ut, og det er også noe av det interessante med Beach House: Ved første lytt fremstår melodiene deres ofte som tilsynelatende enkle, men etter hvert kommer den mer avanserte delen av musikken frem. Låtene har en nokså tradisjonell oppbygning, men de innehar en del elementer og detaljer man først legger merke til etter noen lytt. Således vokser albumet, for hver gjennomgang.

Don't you know it's true
Norway...
Norway...

Det er mange fine låter på Teen Dream. Én av dem heter Norway, som ble til etter oppfordring fra Lydverket en gang i 2008. Denne henvendelsen førte til at duoen skrev låt på en togreise mellom Bergen og Oslo. Resultatet kan til og med vekke litt nasjonalfølelse i oss, selv om den på langt nær er albumets sterkeste – hvilket sier en del om nivået her. 10 Mile Stereo og Used to Be er derimot blant dem, sammen med albumets siste låt, Take Care, som setter et episk punktum for Teen Dream. hvor enkle og smått naive verselinjer gjentas til man begynner å tro på dem.

I take care of you
If you ask me to
I take care of you
If you ask me to
I take care of you
I take care of you

Ellers er tekstene, til tross for tilsynelatende munterhet, ganske triste. Det synges stort sett om kjærlighet og lengsel, og verselinjen There's something wrong with our hearts/ When they beat pure they stand apart er godt representativ for innholdet. Jeg må riktignok innrømme at det ikke alltid spiller så stor rolle hva Legrand synger om. Jeg blir så rørt av henne at jeg tror på henne nesten uansett.

De rosalilla skyer har brakt meg til univers hvor det gode og harmoniske råder, og hvor pastellfarger og fløyel omgir oss. Det er en fin verden.