Of Montreal
Jim O'Rourke

I Love Faris - Faris Nourallah (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Naturlig kildevann

Vi elsker fortsatt Faris! Problematico er hans andre soloalbum.

Han drømmer kanskje om å stå på en eller annen scene Faris Nourallah. Der kan han fremføre sin egenkomponerte musical, en gripende kjærlighetsreise fra Moskva til Paris akkompagnert av rytmebokser, pianoballaderi og litt gitar, og med et lyrisk vidd som blender publikum. Enn så lenge er han mer en loner, en "prince alone in the studio". Her kan han gjøre som han vil, og musikalsk betyr det at han fremdeles drikker fra samme kildevann som Donovan, Elvis Costello, Syd Barrett, Bryan Ferry og Lennon/McCartney. Han suger fra hovedåren, men ånder likevel i utkanten av artistuniverset. Faris befinner seg muligens mentalt et sted i 60- og 70-tallet, og finner det like naturlig å bedrive hjemmemekket revypop og revolusjonær glamrock (Start a Revolution) som melankolske lirekasseviser og sorgmunter lo-fi. Han høres ut til å ha overvintret noen år i studio, og er dermed relativt upåvirket av omskiftelige trender og rådende retninger. Av nyere artister kan han trekke lyttere fra de som også hører på retro-psykedelikerne i Elephant 6-scenen, Sebadoh/Folk Implosion og altmuligmannen Jim O’Rourke. Og selvsagt alle de som også setter pris på sin popdose utenfor storveien.

Med sine to storartede popalbum 2000s Nourallah Brothers (sammen med broren Salim) og nydelige I Love Faris (2002) står Problematico som den tredje pop-perlen fra denne Dallas-baserte eksentrikeren. Problematico er ikke jevnt over like positivt overraskende, men helhetlig er den jevn som I Love Faris. Platene deler ellers det samme uttrykket, og det er derfor naturlig å spørre seg om Nourallah burde ventet littegrann før han igjen åpnet døren til sitt rike låtskriverkammer. For det er fortsatt nok av glitter til at Problematico også kan anbefales. Varme låter som You've Got It og I Know Your Name med sine vanedannende refreng, vemodige ballader som Impossible to Know og Will We Ever Know Why, mens tittelkuttet viser hvordan ELO kunne vært som lo-fi band. Mer originale snurrigheter som Sick On the Escalator, Sometimes I Dream I'm a Country og Moscow In the Morning øker underholdningsverdien ytterligere. Og når han avslutter med Adieu er det med en tåre i øyekroken som får lytteren til å gripe tak i den nærmeste og holde tett rundt hverandre.