Uncle Tupelo

Aloha My Love EP - Girl From Saskatoon (2003)
Girl From Saskatoon - Girl From Saskatoon (2012)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hee-haw!

Sweet words and sad goodbyes, denne jenta fra Saskatoon har nettopp startet sin reise mot det forjettede land.

Tragedie og tristesse avtegnes med et skjelmskt flir og vinnende sjarm når Girl From Saskatoon plugger inn. Nå er de endelig ute med sin første helaftens plate. Jens C. Andreassen og Nathalie Bekkelund er kjernen i bandet etter at trommis Morten Jørgensen gikk bort under tragiske omstendigheter for en tid tilbake. Det er noe av grunnen til at det har tatt litt lengre tid med debuten enn ventet, men med en rekke gode medhjelpere (bl.a Geoff Berner og kretsen rundt Peru You) svarer This Is Only the Beginning til forventningene fra den lovende EPen Aloha My Love (2003) - og vel så det. Med et mer gjennomarbeidet sound og et knippe røveraktige fylleviser, grinelåter sett fra bunnen av flaska, innstendige kjærlighetsduetter og renskåren cowpunk i et geografisk skjæringspunkt mellom E6 og Route 66.

For selv om det amerikanske uttrykket er enerådende, skinner den østfoldske tradisjon for lun humor, jordnær folkelighet og usminket holdning gjennom på alle låtene. Girl From Saskatoon legger da heller ikke skjul på hvor de står musikalsk, deres røtter finnes i countrymusikken, og alt fra bandnavn til klesstil dyrker den amerikanske tradisjon. Det er ikke noe unikt i norsk sammenheng, men de gjør det med en befriende ærlig holdning, og det er ikke Nashville som er sentrum, snarere kjerreveien etter outlaws og outcasts på livets landevei.

Jeg opplevde nylig Girl From Saskatoon på scenen, og det var en udelt glede. Ikke bare ser de to bra ut i sine matchende røde skjorter, de spiller også skjorta av de fleste på denne siden av Rio Grande. Dette er et band som kan opptre både på Quartfestivalen og Countryestivalen på Vinstra uten at det virker spesielt snålt.

På en plate med stort sett oppturer er det noen som stikker seg ut: Jet Set fester seg til hjernen som araldit, James Dean kunne hørt hjemme på Weens countryskive, med vinnende strofer som: "When on the scene I'm like James Dean, I'm James Bond when I'm stoned... I'm John Holmes when I come, I'm Ben Johnson when I run, but I'm unhappy, so unhappy when I'm alone... ", mens I Wipe the Blood Off My Guitar husker avsted inn i den evige solnedgang. På coverversjonen av Roky Ericksons Had to Tell You fremstår Nathalie Bekkelund som en klokkeklar Dolly Parton en duggfrisk morgen i Tennessee, med Gram Parsons ved sin side og en lysegrønn fremtid i vente. Sistesporet Nothing Will Ever Be Alright er rett og slett årets vakreste front porch duett.

Det meste er altså ganske nydelig gjort; fra omslaget til de flotte bidragene fra gjestemusikantene. Enkelte transportetapper (Shiver in the Night, Keen On Geography som kommer best til sin rett live) forringer ikke helhetsinntrykket av denne platen. 35 passe lange minutter med hestemøkk under neglene, slitte barkrakker, gode ljugerhistorier og vissheten om at alt går til helvete uansett.

This Is Only the Beginning? Ja, la oss håpe det.