Cheikh Lô
Ismaël Lo
Fatou Laobé

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

En flik av Afrika

Er kora og mbalax uforståelige fremmedord for deg trenger du å lytte til Cissokho System!

Aliou og Solo Cissokho tilhører Mandinka-folket, en minoritet i Senegal som bare omfatter 3% av befolkningen. De er født i Ziguinchor, Casamance (sør for Gambia) i en trubadurfamilie som har overført kora-kunsten fra generasjon til generasjon i over 700 år. De har vært grioter (skalder) som har tatt vare på sitt folks historier og tradisjoner. Solo er forøvrig onkel til Seckou Keita, en annen kjent koraspiller kjent i Europa for sitt samarbeid med Martin Cradick. Kora er et harpelignende strengeinstrument med 21 strenger (et senegalesisk motstykke til kantele?!) som Solo lærte å spille bare 7 år gammel. Han bodde en stund i Frankrike, men har i de senere årene bodd og turnert i Norge, noe som forklarer hvorfor norske NOR-CD står bak denne utgivelsen.

Senegalesisk musikk er mest kjent for Wolofenes mbalax, en sterkt rytmisk dansemusikk med funky mbung mbung trommer. Youssou N'dour lot rytmegitarer spille disse rytmemønstrene, blandet inn litt vestlig pop og la dermed grunnlaget for å bli verdenskjent. Solo Cissokho har jobbet både med N'dour og andre kjente afrikanske artister som Touré Kunda og Ali Farka Touré. Han har også jobbet med blandingsprodukter før, mest kjent her hjemme er vel Frå Setesdal Til Senegal med Kirsten Bråten Berg og Bjørgulv Straume. Han har spilt med felespillere fra både India og Sverige, henholdsvis etnojazz musikeren Larry Subramaniam og folkerockeren Ellika Frisell (kjent fra Filarfolket og Den Fule). Blandingen av tretakters polska og firetakters mbalax på Tretakt Og Takissaba resulterte i en pris for beste album i kategorien "boundary crossing" i år 2002, stemt inn av BBCs lyttere.

Blant de øvrige musikerne i Cissokho System finner vi Kossa Diomande, som siden 1975 har spilt i Elfenbenkystens nasjonalballettorkester med yadoh (et sett bestående av fem små og en stor djembetromme) som spesialitet. Siden han kom til Norge har han vært aktiv med Super Djembe Kan. Olav Torget, Tonny Kluften og Harald Skullerud er riktignok norske, men har lang erfaring når det gjelder å samspille med afrikanske musikere.

Kaïra byr på frodig og livlig musikk med et vell av rytmeinstrumenter. Mbalax blir for meg en slags afrikansk samba som utstråler masse livsglede. Her er også roligere, mer introspektive partier der for eksempel Maki byr på et betagende stillferdig samspill mellom kora og gitar. Adjua starter også med slikt samspill, men springer ut i livligere toner med hele orkesteret etter halvannet minutt. Med Soum Soum og Yirokoto er festen i full gang og selv de feteste hvalrosser blir nødt til å riste på rompa! Tittelsporet med et budskap om fred til vår familie, naboer og venner, nasjon og verden er likevel det viktigste og beste Cissokho System har å by på i denne omgang.

Innslaget av vestlige instrumenter som trommesett, elektrisk bass og gitarer rører ikke ved det vest-afrikanske særpreget denne plata har. Vil du ha en flik av Afrika inn i stua er dette tingen, her er ikke noe å utsette på verken det tekniske eller musikalske!