Corvine

On Your Side - Magnet (2003)
On Your Side - Magnet (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tiltrekning

En stillferdig og behagelig ridetur mot solnedgangen i vest.

Er det noen der ute som husker Libido? Det Bergens-baserte bandet som for noen år siden reiste over til England og casha ut sine 15 minutter av indie-eventyret, for så å gli over i stillheten. Libidos vokalist/gitarist Even Johansen har visstnok oppsøkt roen i overmål ved å bosette seg i en liten rolig skotsk landsby - et lite tettsted så fullt av hverdagslig fulhet at det måtte en antidose med musikalsk skjønnhet til for å balansere følelseslivet - voilà; Quiet & Still.

Johansen har i sitt tidsoverskudd tatt kontrollen over så vel låtsnekring og instrumenter som innspilling, og kommet unna med ei skive som faktisk låter band. Resultatet har blitt 11 stillferdige låter for cowboyer som har fått hesten avlivet det siste året. Han har pakket sine smått melankolske arrangementer og tekster inn i solide doser distanse, og konstaterer mer enn jamrer frem sine betraktninger over følelser på skyggesiden - eks. lakonien i "...she said: Fuck you, it's over!" (Where Happiness Lives). Where Happiness Lives angir også Magnets tidvis slående likheter med et annet enmannsprosjekt, nemlig britiske Matt Johnsons The The. Jeg vil imidlertid passe på å avgrense denne referansen til Dusk (1993) og den etterfølgende perioden da Johnson i et forvirret øyeblikk forvekslet uttrykket sitt med selveste Hank Williams på Hanky Panky (1995). Ellers konstaterer jeg at Magnets uttrykk beveger seg i en sfære av mange melankolske og mildt blåfargede klanger - klanger som på et vis ser ut til å være en slags fellesnevner for bergensband som Emmerhoff & The Melancholy Babies, Sister Sonny, Corvine og til dels Poor Rich Ones.

Oppsummert står vi tilbake med ei ganske kompakt skive som gir den beste følelsesmessige avkastning på dager da en kan kikke på regnet fra den tørre siden av et vindu. Andre nesten like egnede bruksområder: Hjemmekontor-arbeid og husarbeid (uten støvsuger). Du kan også overlate kjæresten til Magnets behagelige lydtapet mens han/hun venter på at du gjør ferdig middagen. Dersom vedkommende ikke faller til ro under tonene fra godlydsspredere som The Recluse, Easily Undone og en respektfylt fremføring av Phil Lynotts Dancing in the Moonlight, kan du vente deg meldinger om en særdeles hard dag på jobben når du inntar plassen ved bordet.

Ensemble 96 - Immortal Nystedt

(2L)

Knut Nystedt har fylt 90, og det feires med et fyrverkeri av en utgivelse.