Donovan

Minstrel - Haakon (2002)
Bounty - Haakon (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sugarplum fairy, sugarplum fairly

Plum Album gjenopplever fortiden søtere enn syre, om bord i den gule ubåten søker Ellingsen ferskvann i Valdres og sol i California.

En dag i livet. Leste nyhetene om Haakon Ellingsens nye plate, oh boy. En lykkelig man som sprer sol fra California til Liverpool. Og selv om det er trist ikke alle får med seg denne nye plata, vel, jeg måtte rett og slett le. Jeg så plommebildet. Marmeladen har en annen smak enn epler, appelsiner og sitroner, fortiden gjenoppleves søtere uten syre. En haug dyktige musikere medvirker. Mange ansikter har vi sett før. Erik Johannesen (trombone, horn) har spilt med Jaga Jazzist, medprodusent Brynjar Dambo (tangenter, gitar, bass) med Okasa og White Willow, Ketil Einarsen (fløyter) med både Jaga Jazzist og Okasa, Henning Sandsdalen (bass) med Hanne Hukkelberg, Leif Ovesen (vibrafon) med Penthouse Playboys, Sigrun Eng (cello) med Slagr og Kurt Weill Duo, Gaute Storsve (gitarer) med Ignore og Lars Pedersen (koring) med When og The Last James. Sistnevnte gruppe var som kjent også Ellingsen med i.

Han har sett film i dag, oh boy. Med Charlie Chaplin fra før vi vant krigen. Folkemassen har endret smak og snur seg vekk. Men Ellingsen har lest bøker av Leigh Hunt. Han ville elske å skru oss på!

Et halv-elektrisk lysorkester. Franske horn varslende om renessanse. Tidløs kammerpop blir gjenfødt gang på gang med The Teacher som en spesielt sterk reinkarnasjon, rent kunstnerisk sett. Cello, ukulele og banjo. Love to Be With You. Vi flyr av gårde på kjærlighetens vinger. Kjærligheten til popmusikk sett som en kunstdisiplin. Forbi Paul McCartney, Brian Wilson, Ray Davies, Jeff Lynne, George Harrison, Tom Petty, Joni Mitchell, Nick Drake, Crosby, Stills & Nash og utallige andre. Ellingsen har en dyp kjærlighet også til musikk som ikke nevnes like ofte – Magna Carta, Donovan, Left Banke, Duncan Browne, Al Stewart, Stealers Wheel, Barclay James Harvest, for å nevne noen.

Fragmenter av alt dette kan av og til høres i musikken. Noen ganger får Plum Album meg til å tenke på den første plata til Blossom Toes, kanskje fordi den også var preget av snerten orkestrering. Jeg tenker også ofte på McCartney-spor som For No One og I Will.

Dette er 12 intelligente eksempler på solskinnspop og regnværsdager i Valdres. Nostalgi og romantiske drømmer om å leve i en annen tid. Ikke på ordentlig, da! Her er mange deilig, florlette tankespinn med passelig søt brass og strykere. Plommekompott uten svisker. Ellingsen nedstammer nok fra Trubadurix, men har bedre sangstemme. Smil og gjøgleri uten galskap fra en folk trubadur med litt orkesterhjelp. Sola skinner også uten sprø diamanter i California og Cambridge. Vi får et innblikk i psych-popens mykere og lysere sider, Sunshine Girl blir som om The Flowerpot Men skulle lage harmoniske variasjoner over George Harrisons Something. The Sky Police er det eneste stedet vanviddet lurer oppe i skyene, men så toner snart plata ut!

The Plum Album framstår som en solid stykke barokkpop for modne mennesker på jakt etter noe søtt. Hvorfor skulle det være noe flaut?