George Gershwin
Ira Gershwin
Irving Berlin

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

I'm in the mood for love...

Invitt til rolig dans på myke tepper fra Stacey Kent. Husk å fyre opp i peisen.

Stacey Kent er en godt voksen dame som tilfeldigvis ramlet innom jazzens verden. Hittil har hun sammen med sin ektemann (og produsent) Jim Tomlinson gitt ut fire album. Alle utgivelsene er tolkninger av "standardlåter" av Cole Porter, George Gershwin, med flere. Alt levert i en myk, soft-jazz innpakning. Nattklubbmusikk vil enkelte si, heismusikk vil være andres betraktning.

Stacey Kent har en vakker og klar stemme, og backingbandet på In Love Again leverer dunkle, myke toner med piano, elgitar og noen blåsere som hjelp. Tidligere har Stacey Kent brukt mange ulike "oldies" som låtmateriale på utgivelsene, denne gangen er det Richard Rodgers, Lorenz Hart og Oscar Hammerstein II det fokuseres på. Det betyr amerikanske klassikere fra perioden 1920 til 1950. Jeg gjenkjenner få av låtene, men må vel innrømme at dette ikke er helt min tekopp.

Stacey Kents utgivelser, medregnet denne, er lett sammenlignbare med både Norah Jones og de siste swing/standard/jazz-utgivelsene fra artister som mer holder seg i pop/rock genren. Bryan Ferry, Robbie Williams og George Michael har alle gitt ut slike utgivelser, der eldre låter fra opp til 60-70 år tilbake blir laget i nye, mer "voksne" utgaver. As Time Goes By av Bryan Ferry ble et ganske heldig produkt, mens jeg er mer usikker på den kvalitative verdien av Robbie Williams sin Swing When You're Winning (bortsett fra mediahypen med Nicole Kidman, selvfølgelig). Stacey Kent kommer nok mer fra den rene jazz-skolen, og tilfører for så vidt ingen spennende eller utradisjonelle tolkninger av låtene hun har valgt ut.

Uten å ha særlig forhold til de originale utgavene av låtene, synes jeg dette klinger riktig så bra. Personlig er nok bruksområdet for In Love Again en sen kveld i heimen, og dette er ikke musikk jeg klarer å fordøye i andre situasjoner. En viss aldersgrense kan nok også påberegnes, dette vil neppe gi den yngre garde særlig utbytte. Men Stacey Kent er dyktig, og musikken klarer helt klart å roe ned kropp og sjel. Cocktailjazz med kvalitet!