It's Only Rock 'n' Roll - The Rolling Stones (1974)
Forty Licks - The Rolling Stones (2002)
Live Licks - The Rolling Stones (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Rock'n'roll-maskinen

Et stilsikkert, men kanskje ikke helt nødvendig dobbelt livealbum fra de levende legender.

De gjenværende rullende steinene er de største, eldste og tyngste rockedinosaurene vi noen gang kommer til å oppleve. Snart nærmer bandet seg 50 år, og det er helt utrolig at man har klart å holde steinene i gang så lenge. Det har vært mange opp- og nedturer på ferden, men at de er helt på toppen når det gjelder legendestatus er vel de aller fleste enige om. Sant skal sant være – Jagger, Richards, Waters og Wood er ikke 25 år gamle lenger, men at bandet har fortsatt en energi og glød hersker det ingen tvil om.

Min egen start med Rolling Stones var 1980/81 da de ga ut albumet Emotional Rescue. Det var et desperat forsøk på å være hotte, og det er vel så å si ingen låter som fortjener klassikerstatus. Jeg for min egen del var mest opptatt av det som skjedde innen punk, post-punk, new wave, hardrock og andre relaterte sjangere. Interessen for steinene var så som så. Men man blir jo eldre, får litt mer penger i hånda og nysgjerrigheten pirrer. Da er det bare å grave etter legendene. Denne gravinga førte til at jeg nå sitter med alle Stones-albumene og koser meg hver gang jeg lytter, uansett hvilket tiår utgivelsen stammer fra.

Shine a Light er et dobbelt konsertalbum som også har blitt en egen kinofilm med regi av den legendariske filmprodusenten Martin Scorsese, som er en stor Stones-fan. Dokumentaren er tatt opp og fotografert i løpet av to kvelder på intime Beacon Theatre i New York – i oktober / november 2006 (blant annet med selveste ekteparet Clinton i salen).

Stones er et band å stole på, med en så stor og viktig katalog er det nær sagt umulig å feile. De har så mange klassikere at enhver musikkinteressert blir tilfredsstilt etter en konsert. Åpningen Jumpin' Jack Flash sitter akkurat slik den skal og alle virker i særdeles godt humør. Gleden er til å ta og føle på. Det ble invitert spesialgjester også. Førstemann ut er Jack White (White Stripes, Raconteurs), uten at jeg føler at dette ble så veldig spesielt. Langt mer interessant blir det når legendariske Buddy Guy blir med på Champagne & Reefer (kjent med Muddy Waters), for her dras man tilbake til bandets røtter. Siste gjesten er overraskende nok Christina Aguilera som synger duett med Jagger på Live With Me (opprinnelig fra Let It Bleed, 1969). Hvis tanken er å få kapre en eller annen Aguilera-fan til å bli kjent med Stones er intensjonen svært god. Uansett så lander hun fjellstøtt og gjør en god figur.

Materialet, soundet og følelsen kjenner man igjen godt. Stemmen til Jagger er fortsatt særegen og sulten, Jagger og Wood leker med strengene og Watts har samme stødighet som han har hatt i over 50 år. I tillegg bidrar Keit Richards med vokal på et par kutt, slik at variasjonen blir opprettholdt.

Så får de som har ekstra god tid ergre seg over utvalget av låter. Det er bare å erkjenne at det ikke er mulig eller i hvert fall en særdeles vanskelig oppgave å lage et optimalt utvalg av låter. Et godt dobbelalbum har det blitt, ingen konsertklassiker riktignok, men det viser at så lenge man er motivert og har en glede av å stå på en scene så er det bare og komme seg ut.

Motörhead - Inferno

(SPV)

De gamle er ikke bare eldst. De er også råest, mest grisete og aller tøffest.