Prince

DJ Kicks - Annie (2005)
Don't Stop - Annie (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bergen Beat

Annie krones herved til ny popprinsesse og skyver Bertine ned fra pidestallen med selvsagt eleganse.

Endelig slipper Annie sin debut. Fem år har gått siden Annie produserte Greatest Hit sammen med partner in crime Tore "Erot" Kroknes. Fire år har gått siden Erot døde av sin medfødte hjertefeil. Fire år til å bearbeide tapet, sortere følelsene og stable en ny rytme på beina. Og for en gjenreising det er! Anniemal slår beina under all annen pop så langt i år.

Den Richard X-produserte singelen Chewing Gum gjorde sitt til at forventningene til albumet ble skrudd i været. Det er kanskje ikke årets låt, men forbannet fengende er den likevel. Passelig upretensiøs og morsom nok til å nå bredt og langt utenfor landegrensene. Når den Prince-aktige chanten slår inn på 2:38 er jeg solgt, og selv om X har skrudd bedre lyd for andre, så er det hevet over tvil at han har greid å gjøre Annie til et lettkjøpt produkt i den rådende 80-tallshysterien.

Allerede på neste spor står Annie frem som en mer dyptpløyende popartist i tospann med sin finske venn Timo Kaukolampi. Finnen har tentakler langt inn i det suomiske elektronikamiljøet og bringer med seg en rekke musikere fra mer eller mindre kjente prosjekter til å mekke lyd for Annie, med heldig resultat. På Always Too Late maner Kaukolampi frem et mørkere uttrykk, og Annie legger stemmen i dype folder slik at resultatet blir hakker mer spennende enn det som dominerer Chewing Gum.

Nostalgien er tilbake på den besettende Me Plus One, og nok en gang sitter X bak spakene. Uttrykket er florlett sommerpop med innslag av overfladisk hip-hop-vokal à la TLC, noe som av en eller annen grunn maner frem bilder av vann som spruter fra en vannhydrant i New York (i slow motion). Mye av forventningene som har svirret i forbindelse med utgivelsen har vært knyttet til å høre nye livstegn fra Röyksopp. Etter å ha sagt nei takk til blant andre Pet Shop Boys og Britney Spears, stiller Berge og Brundtland gladelig opp for prinsessen fra Bergen. På Heartbeat har soppene styrt produksjonen og de fleste instrumentene, og resultatet har noe umiskjennelig Röyksoppsk over seg. Den svevende melodilinjen på introen får et sterkere driv bak seg når rytmene setter inn på refrenget, men det helelektroniske uttrykket tangerer aldri resultatene fra Melody AM.

Annie er ikke den sterkeste vokalisten i popklassen. Dette kommer tydeligst til kjenne på den spinkle tittellåta og Happy Without You, hvor dama høres ut som en tenåringsversjon av Bertine Zetlitz som prøver å herme Debbie Harry. Heldigvis dekker hun opp for den tidvis svake fremføringen med en uslåelig karisma og et uimotståelig lolita-look som gjør at helheten er en fullkommen poppakke. Den sterkt savnede Erot står for en av albumets sterkeste låter med nok en versjon av Greatest Hit. Det sier ikke så lite om mannens potensiale at han kan hamle opp med både X og Röyksopp med en fem år gammel låt. Lydbildet er perfekt for Annie og løfter henne frem som en selvsagt arvtager for Madonna, Britney, Kylie og resten av ettnavnsbanden.

My Best Friend avslutter albumet med melankolske toner og et nedtonet uttrykk som skiller seg sterkt fra det øvrige løpet på skiva. Men som Annie selv sier på nettsiden, så er det bare å sette på plata på ny for å komme i bedre humør igjen. Og det gjør man. Igjen og igjen...