cover

Cathedral

Castanets

CD (2004) - Asthmatic Kitty / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Lo-fi / Americana

Spor:
2 (Your Feet On the Floor Sounding Like the Rain)
Just to Break Free From a Hundred Families
Industry and Snow
You Are the Blood
No Light to Be Found
Three Days, Four Nights
As You Do
3 (Make Us New)
The Smallest Bones
We Are the Wreckage
4 (The Unbreaking Branch and Song)

Referanser:
The Black Heart Procession
Songs: Ohia
Sufjan Stevens
The Microphones
Will Oldham
Timesbold

Vis flere data

Se også:
First Light's Freeze - Castanets (2005)
In the Vines - Castanets (2007)
City of Refuge - Castanets (2008)
Texas Rose, the Thaw & the Beasts - Castanets (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Kastanjatt

En gjeng fra San Diego omskaper en liten hytte til sin egen katedral.

Fra den samme gammelmodige kilden som har gitt næring til Songs: Ohia, Will Oldham og The Microphones kommer San Diegos Castanets. Hjernen bak heter Raymond Raposa, og er for meg et ubeskrevet blad. Med seg på sin debutplate har han hjelp fra noen av de fineste artistene i hjembyen, folk med erfaring fra band som Tristeza, Black Heart Procession og Pinback.

Cathedral er, noe enkelt fortalt, en plate som vektlegger både tradisjonell country/visebasert tristesse, avantfolk og lo-fi indiepop. Den er delvis innspilt under enkle forhold i en hytte i California, men tilsatt rikelig med ymse lydkilder, som enten understreker de spartanske forholdene, eller gjør sitt beste for å skjule dem. Peisknitringen mangler, men øde land, indre som ytre, stille netter, intime og gysende fortellinger er høyst tilstede.

Vekslingen mellom struktur og frihet kan illustreres med You Are the Blood, en duett med Brigit Decook (som preger mange av låtene med sin nydelige stemme), hvor forsiktige blåsere og mer frittgående bruk av rasling og slagverk avløser hverandre i en slags harmoni. På No Light to Be Found og Three Days, Four Nights finner Castanets en hul, kjelleraktig krysning mellom Leonard Cohen og Will Oldham som gnager seg langt inn i beinmargen. På sistnevnte sørger dessuten Brigit Decook for at Castanets minner ytterligere om Songs: Ohia cirka Didn't It Rain - og det er altså et kompliment. Igjen er det denne vekslingen mellom pedal steel/munnspill og mer "free folk" elementer av diverse rytmeinstrumenter som gir Castanets sitt særpreg.

Raposa henfaller sjelden til en helt ensidig singer/songwriter-stil, det nærmeste må da være As You Do, men også her bobler det frem noen idéer, og enten det er med synth, trekkspill eller klokkespill, skapes mer variert kulør enn på den gjengse folkplate. Det mest country-baserte sporet heter We Are the Wreckage, men også her får steelgitaren kompani av blant annet blåsere og klokkespill, og de psykedeliske vibrasjonene er aldri langt unna. Det er lett å se for seg de mange musikerne stå i ring rundt mikrofonen, tre frem sammen med Raposa etter tur med frie tøyler til å gjøre som de ønsker.

Cathedral er en meget solid debut, noe uferdig og prøvende må jeg si at den er, preget av enkelte halvferdige skisser som kunne vært tjent med ytterligere bearbeiding. Til gjengjeld er den umiddelbare og organiske effekten godt ivaretatt. Cathedral biter seg fast, og jeg tror ikke den vil slippe taket med det første.

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo