Set Yourself On Fire - Stars (2004)
Set Yourself On Fire - Stars (2004)
The Five Ghosts - Stars (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Remix-miss

De canadiske indieyndlingene Stars blir beæret en remix skive av sine venner til sørgelig resultat.

Det var i det herrens år 2004 at den canadiske gruppen Stars slapp hva som i ettertid har blitt stående som en milepæl i nyere indiemusikk historie. Set Yourself on Fire var godt timet, perfekt balansert og fantastisk lyttemateriale både for gamle og unge fans av indierock. Den teatralske diaologen mellom bandets to frontfigurer Torquil Campell og Amy Millan, blandet med pompøse strykere, franske horn og gitarer, ble for mange soundtracket til den høsten.

Men det var ikke bare den oppegående musikkelsker som omfavnet de emosjonelle og opprørske rockerne fra Montreal. Som del av det kritikerroste kollektivet Broken Social Scene hadde allerede medlemmene i Stars nok av kredible musikkvenner. Mange har de turnert sammen med, eller deltatt på ulike arrangementer under sitt label Arts & Crafts. Når en plate som Set Yourself on Fire ender opp så myteomspunnet som den faktisk ble er det veldig fristende å se hva som vil skje med den om den remixes av disse bandene.

Men hvordan blir egentlig resultatet?

Først av alt må jeg avsløre at jeg aldri har vært spesielt fan av remixes. Nevn en remix for meg som er bedre enn originalen? Personlig tror jeg dette er noe vi mennesker må vende oss til å like, at vi må klare å skille mellom hva vi oppfatter som originalen og hva som kun er en twistet kopi. Det er selvsagt mange måter en remix kan gjøres på, og albumet Do You Trust Your Friends? omfavner mange av de; forflytning av refrenger (The Dears remixen), vrengte vokaler (Minotaur shock mix), egen vokal (Apostle Of Hustle og Jason Collet) og ikke minst twisting av musikalsk arrangement (nesten alle).

På det verste er dette en ren åpenlys voldtekt, tenk filmen Irreversiblè på remixene til de ellers så dyktige Arts & Crafts yndlingene Apostle of Hustle og Jason Collett. På sitt beste klarer Junior Boys å få meg til å glemme originalversjonen i alle fall noen øyeblikk, men dessverre har de rippet akkurat samme basslinja som Erlend Øye brukte på Every Party Has a Winner and a Looser" og selv om det funker akkurat i dette tilfellet gir det meg allikevel en krampaktig følelse.

For problemet til Do You Trust Your Friends? er ikke at det er samlet en gruppe av kreative musikere med til tider ambisjoner om å overgå hverandre i pompøsitet, men at tanken på hvordan dette egentlig hørtes ut originalt spøker under hver eneste produksjon. Det blir som med Open Season, remixplata til Leslie Feist, hvor like mange kredible musikere stilte seg bak for å remixe hennes suksess Let It Die og endte opp med mye middelmådige bidrag.

Det samme må kunne sies her, kanskje bør disse indiebandene heller konsentrere seg om egne produksjoner, fremfor å legge sin elsk på vennetjenester som dette. I tilfelle kan de velge å sende de til hverandre til jul, ikke distribuere det for salg, hvor ikke en gang ekstreme fans som undertegnede opplever det som spesielt minneverdig.