The Sisters of Mercy
Interpol

Fear Is On Our Side - I Love You But I've Chosen Darkness (2006)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

I love you darkness...

Det er en vakker, sorgfull stemning over de melodiske gitarene og de uttrykksfulle tekstene.

I Love You But I've Chosen Darkness bærer mye av den same storslåtte episke kraften som for eksempel Interpol har hentet frem. Den cinematiske kraften som Austin-bandet Explosions in the Sky besitter er en annen viktig side ved bysbarna med det like lange navnet. Musikken strekker seg ut og har følsomt, anspent uttrykk fylt av elektrisitet. I bakspeilet titter Ian Curtis og hans Joy Division inn. Denne debut-EPen gir oss altså angstfull, blek indierock med tydelige spor tilbake til post-punken.

Musikken har mye av den patina som man fant i musikken på midten av 1980-tallet med artister som nevnte Joy Division/New Order, Modern English, Echo & the Bunnymen, The Cure, Bauhaus og Sisters of Mercy. En viktig forskjell er der dog: Der en del av 80-talls bandene nærmest har et utenomjordisk uttrykk og en ekstraordinær persona, er texanerene tydelig meneskelige. De utstråler mer din "indierock-kompis aura".

Sammenlignet med debutalbumet Fear is on Our Side (2006) viser EPen likevel bandet fra en mer popete side. Kanskje en naturlig konsekvens av at det er Spoons Brett Daniels som ratter lyden her, mens det var Ministrys Paul Barker som overtok staffettpinnen på deres fullengder. Likefullt karakteriseres musikken av en mørk atmosfære.

Det er en vakker sorgfullstemning over de melodiske gitarene og de uttrykksfulle tekstene. Gitarharmoniene veves sammen med følsomme kimende synthtepper til et energisk dunkelt og stemningsfullt hele. Låtene besitter et rytmisk driv og en dansant form. Det handler om å brenne bygninger, uutholdelige tap og andre savn. Samtidig fastslår de at mannen fremdeles er det svakeste kjønnet.

Skiva antyder bandets potensiale uten helt å bergta meg. Jeg synes nok at Barker gjorde en bedre jobb med å skape kanter, gi nerve og energi til bandet. Eventuelt hadde bandet i sterkere grad funnet seg selv på platen som han produserte. Bandet er uansett svært så presise og kliniske allerede på denne selvtitulerte EPen som nå er reutgitt tre år etter at den kom første gangen.

Le Corbeau - Moth on the Headlight

(Fysisk Format)

Le Corbeau har forkastet minimalismen og sendt skissene i kverna sammen med fuzz, støy og renskåren rock. Og resultatet lar ikke vente på seg.