Let There Be Rock - AC/DC (1977)
Powerage - AC/DC (1978)
If You Want Blood, You've Got It - AC/DC (1978)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Anguswood

Soundtrack som sliter med å overbevise som selvstendig album, til tross for gode låter.

Stephen King er en unormalt produktiv forfatter, som har vært heldig å få se mange av sine historier på film. Alt fra klassikere som The Shining (Ondskapens Hotell) til de mer pinlige, deriblant Maximum Overdrive. Den sistnevnte filmen, med Emilio Estevez i en av rollene, handler blant annet om store kjøretøyer som løper løpsk. Dette var den første filmen hvor King selv gjorde noe mer enn å skrive manus, han var også ansvarlig for regi. Resultatet var det som går for å være den dårligste av alle filmatiserte King-historier. Svorne fans av forfatteren kjenner antagelig hans lidenskapelige forhold til klassisk rock. AC/DC og Ramones er blant favorittene. Førstnevnte ble derfor spurt om å lage soundtrack til Maximum Overdrive, mens sistnevnte seinere skrev tittellåta til Pet Semetary.

AC/DC satte sammen ei skive bestående av seks gamle og tre nye låter. Dette var samtidig en fin måte for bandet å holde interesse og platesalg oppe uten å måtte servere et helt nytt album. Tittellåta ble en av deres største singelhits og havnet på 16. plass på den britiske lista. Albumet nådde nr. 11, mens det amerikanske salget sørget for 33. plass.

Hva får man så på Who Made Who? Et sett låter som på ingen måte nærmer seg "greatest hits". Bandet har antagelig valgt ut låter etter hva som passet inn i filmscenene. Dermed inneholder skiva kun en låt fra 70-tallet, Ride On. Låten er antagelig det nærmeste de har kommet en ballade. You Shook Me All Night Long og Hells Bells er klassikere fra 1980 og Back In Black. For Those About to Rock (We Salute You) er fra skiva med samme navn fra 1981. Sink the Pink og Shake Your Foundations var med på Fly On the Wall som kun var et år gammel når Who Made Who kom ut.

Disse låtene er alle gode, men man får liksom ikke noe større kick av å høre dem på nytt. De passet kanskje alle bedre inn på originalskivene enn satt sammen, som her. Uansett om musikken fungerte bra i filmen eller ikke fungerer det ikke overbevisende som et selvstendig album. Har du derimot ingen av låtene fra før av, er dette ikke noe dårlig kjøp.

De tre nye spora varierer voldsomt i kvalitet. Både D.T. og Chase the Ace er instrumentaler. Sikkert passende i fartsfylte scener på lerretet, men ikke spennende nok på egenhånd. Man blir sittende å vente på vokalen eller på heftige partier som aldri kommer. I tillegg har man den langt bedre hiten Who Made Who. Den skal man ikke kimse av. Verdt å merke seg er at de tre nye var produsert av Harry Vanda og George Young, som ikke hadde deltatt på en AC/DC-innspilling siden Powerage i 1978.

Denne utgivelsen kan godt anbefales til de som trenger en forsmak på AC/DC. De som er interessert i å grave dypere bør begynne rett på de beste albuma. Who Made Who gir ikke et godt nok bilde på hva et AC/DC album kan være. Som nevnt kommer de fleste låtene bedre til sin rett i sin opprinnelige sammenheng. Skiva kan i ettertid sees på som et pust i bakken, med en hitlåt.